
Page 1 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

1 

 

 

Forum agenda  

Meeting to be held on Tuesday 8 June 2010 at 3pm 

The Council Chamber, The Royal College of Paediatrics and Child Health (RCPCH),  

5-11 Theobalds Road, London WC1X 8SH 

 

Agenda 

1. Update on COPE activities by the Chair 

2. New cases 

 10-10 Author non-disclosure by editor in chief (AL) 

 10-11 The ethics of drug/medication use evaluation audit cycles and publication 

  of the results (JL) 

 10-12 Retract, correct or both? (SY) 

 10-13 Suspect author (SY) 

 10-14 Supervisor publishes PhD students work (MH) 

 10-15 Inadequate reporting of a trial, despite earlier rejection from a different 

  journal (TG) 

 10-16 Question of paper retraction due to proven fabricated data (JH) 

 10-17 Is it unethical to reject unregistered (or late registered) trials? (EV) 

 10-18 Self-plagiarism? (CS) 

 10-19 What constitutes authorship? (NC) 

 10-20 Plagiarism of published paper (BK) 

 10-21 Dual publication (SD) 

 10-22 A claim of stolen data and a demand for retraction (CL) 

 10-23 Lack of acknowledgement of contributor (AM) 

 10-24 Parallels between an unpublished manuscript and a published article from 

  other authors (AB) 

  

 

 

3. Updates 

 09-12 The ethics of using privileged information 

 09-22 Plagiarism, double submission and reviewer ethicality 

 10-01 Case of duplicate publication detected after 9 years 

 10-02 A case of child abuse 

 10-04 Author dispute over data presented in a paper 

 10-05 Retraction or expression of concern? 

 10-06 Concerns over research by an author in numerous, separate publications  

 10-07 Dispute over authorship and usage of research protocol  

 

 



Page 2 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

2 

 

CONTENTS 

10-10 Author non-disclosure by editor in chief (AL) ........................................................................... 3 

10-11 The ethics of drug/medication use evaluation audit cycles and publication of the results (JL)

 ............................................................................................................................................................ 5 

10-12 Retract, correct or both? (SY) ................................................................................................... 6 

10-13 Suspect author (SY) ................................................................................................................... 7 

10-14 Supervisor publishes PhD student’s work (MH) ....................................................................... 9 

10-15 Inadequate reporting of a trial, despite earlier rejection from a different journal (TG) ........ 10 

10-16 Question of paper retraction due to proven fabricated data (JH) ......................................... 11 

10-17 Is it unethical to reject unregistered (or late registered) trials? (EV) ..................................... 13 

10-18 Self-plagiarism? (CS) ............................................................................................................... 14 

10-19 What constitutes authorship? (NC) ........................................................................................ 15 

10-20 Plagiarism of published paper (BK) ......................................................................................... 16 

10-21 Dual publication (SD) .............................................................................................................. 17 

10-22 A claim of stolen data and a demand for retraction (CL) ....................................................... 18 

10-23 Lack of acknowledgement of contributor (AM) ..................................................................... 19 

10-24 Parallels between an unpublished manuscript and a published article from other authors 

(AB).................................................................................................................................................... 20 

UPDATES ............................................................................................................................................... 21 

09-12 The ethics of using privileged information ............................................................................. 21 

09-22 Plagiarism, double submission and reviewer ethicality ......................................................... 22 

10-01 Case of duplicate publication detected after 9 years ............................................................. 24 

10-02 A case of child abuse............................................................................................................... 25 

10-04 Author dispute over data presented in a paper ..................................................................... 26 

10-05 Retraction or expression of concern? ..................................................................................... 28 

10-06 Concerns over research by an author in numerous, separate publications ........................... 29 

10-07 Dispute over authorship and usage of research protocol ...................................................... 31 



Page 3 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

3 

 

10-10 Author non-disclosure by editor in chief (AL) 

Please note, this case is being submitted by the Publishing Director of the journal based on 

the advice of a senior COPE member because it relates to the conduct of the editor in chief of 

the journal. The editor in chief of the journal is aware that the case is being submitted.  

A letter of complaint was submitted in November 2009 relating to an editorial published in 

one of our journals, authored solely by the editor in chief. The person who wrote the letter of 

complaint has insisted that his anonymity be protected from the editor in chief. This is 

because he had previously been, in his view, the victim of a harassment suit (which 

subsequently failed) by the organisation mentioned in the editorial for interfering in their 

businesses. 

This letter made two allegations: (i) that the content of the editorial contained numerous 

inaccuracies and unsubstantiated accusations and (ii) that the editorial had an undeclared 

conflict of interest as an individual (Dr X) involved with the organisation that the editorial 

mentioned had influenced the writing and appearance of the content without Dr X’s name 

being disclosed  

The editor in chief was advised that this communication had been received and was informed 

about both allegations (on an anonymised basis). The Editor responded to state that Dr X was 

well known to him and that he had been asked to help with the editorial because of his 

superior use of English. Dr X had originally been asked to be a co-author of the editorial but 

had refused. The editor stated that it was true that Dr X had had some influence on this 

editorial but the content of this editorial was fully his intellectual product for which he bore 

all responsibility.  

The editor categorically denied that there was an undisclosed conflict of interest and 

concluded by requesting that the person making the allegations should bring the matter into 

the open and send in a letter to the Editor. In our response, we advised that since Dr X had 

helped with the refinement of the text, their name should have been declared at the end of the 

editorial, particularly as Dr X was involved with the organisation that the editorial mentioned. 

We asked the editor to provide further clarification about Dr X’s involvement with the 

editorial. The editor replied to say that Dr X was a reviewer of his paper and that he, the 

editor, would not agree to general or even specific disclosure of Dr X’s participation with the 

preparation of the editorial to the readers of the journal. He reiterated that he would be 

prepared to enter into an open debate if the person making the allegations would submit a 

letter to the editor.  

We responded to the editor to say we believed that the editor was confusing his role as author 

and editor. That as an editor, since he authored an article in which he viewed Dr X as taking 

the role of expert reviewer, then the paper should not have been handled by him as editor but 

should have been passed to another editor to make the decision about whether the editorial 

was suitable for publication. As the author of the article, he was required to disclose the 

involvement of Dr X who helped him to write it.  

The editor responded and stated that he agreed there was some confusion between the roles of 

editor and author but that he did not see how the roles could be separated and reiterated that 

he would only respond to the allegations if a letter to the editor was openly submitted to him.  



Page 4 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

4 

 

Despite further communication with the editor, no further progress has been made and the 

matter has been left with us advising the editor that it is not acceptable to us as owner and 

publisher of the journal to have published an editorial authored by the editor in chief who has 

subsequently admitted to us in writing that there was a further individual involved in the 

writing and preparation of the editorial whose name has not been disclosed to the readers of 

the journal. We advised the editor that if he remained unwilling to comply with our request 

that we would have to consider what further action to take which may involve taking this 

matter to COPE.  

With regard to the second allegation, we advised the editor that we would be obtaining 

independent evaluation of the content of the article. The editorial was sent out to three 

independent experts. The outcome of these was that one reviewer supported publication of 

the editorial whereas the other two opposed publication. Given this mixture of reviews, we 

have not taken this matter any further and are still hopeful that the person making the initial 

anonymous complaint may still decide to write a letter to the editor to bring his concerns into 

the open.  

We would appreciate the advice of COPE as to what next steps we should now take. 

 



Page 5 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

5 

 

10-11 The ethics of drug/medication use evaluation audit cycles and 

publication of the results (JL) 

We are seeking guidance on the ethical issues surrounding drug/medicine use evaluation 

(DUE or MUE) audit cycles, particularly with respect to the publication of findings but also 

perhaps with regard to the conduct of these audits in general.  

DUE is a quality improvement activity that involves data collection and evaluation (usually 

by audit), followed by ‘action’ or intervention and a repeat or ‘follow-up’ audit to monitor 

changes in practice. DUE methodology was used for a recent national quality improvement 

activity overseen across approximately 60 hospitals by an independent organisation funded 

by the government to promote quality use of medicines. Participating hospital ‘project teams’ 

were asked to identify a predefined number of patients from their surgical lists for the 

baseline audit, obtain consent from the patient for inclusion (‘if required by local 

authorities’), conduct a brief postoperative patient interview regarding pain management and, 

after discharge, retrospectively collect pain management data from the medical record .  

Data were submitted to the national project team for collation and assessment, with individual 

and combined results fed back to hospitals. An educational intervention was then conducted 

at each site, attempting to address medical, nursing and pharmacy issuesstaff, and utilising a 

number of tools, including one- on-one ‘academic detailing’, presentations and posters. A 

follow-up audit (same as the baseline) was then conducted at each institution.  

A manuscript was submitted to our journal describing the conduct and outcome of the project 

in two hospitals, and comparing these with each other and with the national results. The 

hospitals were not specifically identified but were labelled A and B, although one could be 

assumed to have been the primary institution of the authors and the other probably one of two 

smaller institutions in the same area health network. The methods stated that formal patient 

consent was not required for the inpatient interview component because the questions asked 

fell within routine postoperative care. Institutional Ethics Committee approval appears not to 

have been sought for any aspect of the project in either of the hospitals concerned although 

the overall project appears to have been conducted with the approval of various state health 

bodies and presumably individual hospital administrations, although this is not clear.  

The manuscript was rejected on a number of grounds, mainly relating to questions of 

methodology and partly related to the question of publishing a small subset of a much larger 

set of data (also to be published eventually according to the website of the national project). 

The submission did, however, raise other ethical questions that remain a matter of some 

debate among the editors concerned, and we seek the help of COPE in addressing these since 

it appears this sort of situation is likely to come up again with increasing regularity. Our first 

question relates to the study subjects study. In the submitted paper, the assumption appeared 

to be that the patients were the subjects and their ‘recruitment’ was discussed . However, we 

feel that the subjects of the investigation were the staff of the participating hospitals since it 

was their drug prescription administration and documentation behaviour that was being 

examinedbefore and after a behavioural intervention.  

Our second question regards the nature of the project. Is it a quality assurance/improvement 

activity that does not require ethics approval for its conduct and/or publication of results? Or 

is it actually a research study examining the behavioural effect of an educational intervention 

on hospital staff, and as such does require ethics committee consideration, approval and 

possibly individual participant (staff) consent?  



Page 6 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

6 

 

10-12 Retract, correct or both? (SY) 

Like many journals, we do not collect actual signatures of each co-author, asking the 

corresponding author to declare on a form that, among other things, he/she has the authority 

to submit on behalf of the others 

A paper was published in our journal in April 2010. Shortly afterwards, we were contacted by 

one of the authors saying that he and his colleagues had been unaware of the existence of this 

paper and that the corresponding author, who had been visiting their department from another 

country, had taken data from their database and written and submitted the manuscript without 

the permission of the department or hospital. His first knowledge of the article was when the 

publishers had sent him a set of proofs (since the corresponding author had not responded to 

their emails); unfortunately, he did not tell us then, before publication, but contacted the 

corresponding author directly in an attempt to stop publication and had assumed it had been 

dealt with 

I asked him to check the data and he did so, saying that while they were not inaccurate or 

unreliable, they presented an incomplete picture and the paper ought to be considerably 

revised to incorporate other data and a fuller discussion, in order to put it into context 

Meanwhile, I have written to the corresponding author without response. My intention is to 

contact the corresponding author's institution(s) if there's still no response by the end of May. 

I have also written to the research ethics committee at the hospital concerned to check that 

approval was given as claimed in the paper (so far also without response). 

My suspicion is that the claimant is correct, that the corresponding author has behaved 

improperly. In due course my intention is to publish a notice to this effect, that will include 

any response (or lack of) from the author and his/her institution; clearly, I will need to gather 

more information if possible and give the institutions time to respond.  

My question is whether it would be better to do this in the form of a correction, setting out the 

circumstances and including any supplementary information supplied by the claimant, or to 

retract the paper and allow the claimant to re-submit a revised version, accompanied by a 

notice of some kind. And whether it would be worth publishing a statement of concern in the 

meantime while investigations are ongoing. The paper itself is a review of patients of a 

particular type, undergoing a particular treatment, so it does not claim that treatment X is 

better than treatment Y although it might contribute to treatment decisions in terms of 

counselling/offering that treatment to these patients—thus does have clinical implications. 

 



Page 7 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

7 

 

10-13 Suspect author (SY) 

Author A has published approximately 150 original articles since ~1994, with ~100 on one 

paticular topic. Since some of these events were up to 16 years ago, and there are no formal 

records from then relating to these studies, the only information we have is the memory of the 

editors of the affected journals in post at the time. According to their accounts, suspicions 

were aroused over the validity of the data, in particular the similarity between baseline data of 

some of the different studies. When author A was pressed to provide raw data, he stopped 

responding and stopped submitting papers to the specialty journals, switching to general 

journals where he continues to publish. The editor of one specialty journal raised concerns 

with the author’s institution (in another country) approximately 12 years ago; it responded 

saying it saw no reason to investigate further. A letter, published in one of the specialty 

journals in 2000 by an independent researcher, asked the question “Why are author A et al’s 

data so nice?”, pointing out that the probability of such results occurring by chance were 

infinitesimally small, but as far as we know there have been no formal investigations of 

author A’s work 

Following an April 2010 editorial in one of the specialty journals about research fraud in 

general, that mentioned this particular author by name, a correspondent raised the lack of 

investigation into author A, stating that his update of a systematic review was being 

hampered by the (suspect) influence of author A’s work in this area. The current editor-in-

chief of that journal contacted the current editors of seven other affected specialty journals, 

who until this point were largely unaware of the problem, or its extent, having not been in 

post at the time the papers were submitted to their journals. We have since been discussing 

the problem and possible courses of action. The points raised are: 

(1) Regarding the older papers: 

(i) the journals themselves do not have the ability to mount an investigation; 

(ii) it is unlikely that an investigator, bona fide or not, will still have original data from 

the older studies; 

(iii) it is unlikely that author A’s institution will be interested in investigating studies so 

old, and we think he might have moved universities since then; 

(iv) currently we do not have any firm data of wrongdoing, just suspicions. Options for 

gathering more data include asking the original correspondent and the systematic 

reviewer to provide a more formal commentary, although we have not done that yet. 

Meanwhile, one of the editors has gathered data on all author A’s studies: there are 

135 in which author A is the first author, reporting almost 12,000 randomised patients 

in 17 years. Most are with one of the same three co-authors. The largest group of 

papers (by topic) are all very similar in design, with very little variability in baseline 

placebo event rates, and generally similar results although the outcome measures 

differ and there are one or two ‘surprising’ (at best) findings. One particular drug 

features in 71 studies. Dropouts are hardly ever reported. 

(2) Regarding the newer papers: 

(i) these may be easier to investigate since the data should still exist; 



Page 8 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

8 

 

(ii) we could contact the editors of the non-specialty journals (there are many, publishing 

just 1-2 of A’s articles each) to alert them but the problem of having only suspicions 

remains (compounded by the relatively large number of journals, each with a small 

number of papers); 

(iii)we could ask a respected academic in author A’s country to make discreet enquiries of 

author A’s co-investigators, some of whom may not realise what is going on, or they 

may have concerns themselves. However, this could be a delicate situation for such a 

person. 

 We would welcome COPE’s advice on how best to proceed 

 



Page 9 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

9 

 

10-14 Supervisor publishes PhD student’s work (MH) 

The PhD supervisor and a co-supervisor published a paper. The paper contained the work of a 

PhD student; approximately 90% of the paper was from the thesis. The PhD student found 

out when the paper was electronically pre-published. He contacted the supervisor. The 

supervisor’s first reaction was “How did you find out”? The supervisor did not want to 

include the PhD student as an author since he himself had done most of the work. The editor 

decided to remove the paper from the journal until the case was decided.  

The editor contacted the supervisor and he stated that he would have included the student as 

an author when the paper was accepted. Contact with the co-supervisor (and co-author) 

showed that he was not aware of the paper. He found the quality too low and did not want to 

be involved. He informed the editor that a similar case with the supervisor had occurred in 

another journal, 2 years earlier. (The editor contacted the editor of the other journal who 

confirmed that a similar case had occurred and the paper had not been published.) The paper 

was finally removed from the journal; no paper version had been printed.  

What do we do in this case? We want to ban the supervisor but allow the student to publish. 

The editor told the PhD student that he could submit a paper himself. However, the quality 

may not be sufficiently high for it to be accepted. To date, the PhD student has not submitted 

a paper to the journal. 

 



Page 10 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

10 

 

10-15 Inadequate reporting of a trial, despite earlier rejection from a 

different journal (TG) 

We have been contacted by a reviewer after he spotted a paper he had reviewed for us 

(journal 1) now published in a second journal (journal 2). Both journals are members of 

COPE. The reviewer had advised we reject the paper when it was sent to him to review in 

September 2008. This was based on his assessment of the paper and also the supplementary 

material he was sent by us: protocol, CONSORT statement and trial registration details. 

Seeing the paper now published in journal 2 (April 2010), he still has the same concerns 

about the conduct of the trial and validity of the data presented—for example, the study was 

not really randomised (subjects were allocated alternately to treatment or control and 

participants’ trial numbers were known to the outcome assessors)—and reporting of the 

outcomes was inconsistent with scores given in the raw data. 

Following the original rejection from journal 1, the authors appealed against our rejection and 

we declined their appeal. The letters from us made it clear that we had concerns about the 

methods and reporting, and both external reviewers’ reports were available for the authors to 

see. 

 So in spite of making it clear that there were problems with their paper, the authors still went 

ahead and submitted to journal 2. 

When contacting us, the reviewer wanted to know if he could contact the editor of journal 2, 

make it known that he had seen supplementary material when he had reviewed the paper and 

explain his concerns to the editor. We advised him to write to the editor of journal 2 in 

confidence, explain what had happened and say that we had reservations about breaching 

confidentiality in this way but thought that the benefits of doing so outweigh the risks. 

 The editor of journal 2 has now contacted us asking to see the supplementary material. 

Unfortunately, we no longer have the files available (we do not archive them that long) but 

we do have the reviews. 

 Questions for COPE 

• Should we share with journal 2 the reviews we still have? 

• In principle, could we have shared the supplementary files and original submission 

(although they are no longer available)? 

 



Page 11 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

11 

 

10-16 Question of paper retraction due to proven fabricated data (JH) 

A published paper has been under legal scrutiny due to fabricated data. The court has 

concluded that the evidence presented undermined the credibility of the study. We have read 

the COPE guidelines for retracting an article and have checked the flowchart 'What to do if 

you expect fabricated data'. From reading the guidelines it seems that the editor has the right 

to retract the paper and to do this promptly. However, because we have not had a case in 

which a paper has been discredited through a civil court process before, we would like to 

seek the advice of COPE before we ask for a retraction.  

The case in more detail:  

• 2006: journal publishes paper that explores the link between two drugs, A and B and 

vision loss.  

• 2006: the drug company responds in a published letter, pointing out flaws in author’s 

case control study (mainly well known biases of observational studies). 

• 2007: author becomes expert witness in case against drug company, based on his 

paper . 

• 2009, June: journal receives letter from author outlining some changes he wants to 

make to the paper—corrections, and referring to re-contacting people and re-

analysing, reaffirming result of link with vision loss in men with a history of MI who 

have taken drug A (but only drug A now and not B).  

• 2009, August: drug company tells journal that author is expert witness and casts doubt 

on his letter. They want to release source documents to the journal that have been 

disclosed to them by the author’s university as part of the court case. The university is 

resisting because it wants the issues argued in court.  

• 2009, October: journal consults COPE, who suggest not publishing the letter until the 

outcome of the court case is known. COPE clearly discussed it as a conflict of interest 

issue (letter driven by the fact that the author was the expert witness).  

• 2009, August: drug company writes to say author has been excluded as expert witness 

in the trial because errors in the trial call the study’s reliability into question. Provides 

transcript of relevant court ruling. This makes it clear that the author became an 

expert witness in February 2007, after publication of paper but before submission of 

the letter. He clearly became an expert witness on the basis of the study. Transcript 

says that author acknowledges inaccuracies—11 of 27 patients who originally 

reported use of the drug before developing vision loss turned out, from original trial 

forms, not to have started drug A or B until after diagnosis of vision loss. The ‘history 

of MI’ in some of the men turned out to be a family history of MI. Author also 

claimed to have re-contacted patients during the trial but court found no evidence of 

that. Court concluded that these undermined the credibility of the study. The court 

also ruled out the letter from the author as being similarly inaccurate.  

It is clear that the author as an expert witness was arguing that his study showed causation. It 

was a small observational study: it could never show causation. We have not yet approached 

the author for his comments.  



Page 12 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

12 

 

So, we would like to take this back to COPE to ensure our proposed course of action below is 

the correct one. We do not think we have had a case in which a paper has been discredited 

through a civil court process so we want to make sure that the actions taken are still 

acceptable.  

(a) Ask the author whether in the view of the court opinion he wants to retract the paper?  

(b) If author says no, refer to his university, asking it to investigate and consider ordering 

retraction of the paper. 



Page 13 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

13 

 

10-17 Is it unethical to reject unregistered (or late registered) trials? (EV) 

We would like other editors’ opinions as to whether adhering to the journal’s policy on trial 

registration may contribute towards the non-publication of trial results (and thus bias in the 

literature).  

All of our journals have the same policy on trial registration—for studies started before July 

2005, we permit retrospective registration (providing it was done before submission) but for 

trials started after July 2005, we require registration to have been done before enrollment of 

the first participant.  

In recent years we have tried to enforce this policy strictly and have rejected many papers 

reporting trial results where the trial was not registered in line with our policy. A very quick 

audit reveals about 20 or so studies which have been rejected in the past year or so due to 

non-compliance. For these studies, we have informed the authors of our policy and advised 

them they can retrospectively register, for free, at clinicaltrials.gov, where they are also able 

to deposit results (should they be unable to secure journal publication).  

We are now also considering removing the ‘grandfather’ clause for old trials (pre-2005) (ie, 

that we would be unable to consider these for publication unless they had also been 

prospectively registered). One specific case we handled recently relates to a large cancer 

screening trial, which we felt was likely to be methodologically sound, and addressed a 

question where there was little data in the peer reviewed literature. The results would 

undoubtedly have informed future clinical practice and may have had the potential to save 

lives—the trial results suggested benefit for a screening approach which is not currently 

routine practice. The trial had been done after July 2005 but was only registered some months 

after enrollment started. We rejected purely on the basis that the study had not been properly 

registered in line with our (and other journals’) policies. We did not think that selective 

reporting was an issue with this particular study.  

However, would other editors have a concern about strict application of the registration rule 

(ie, that editors have a duty not just to apply policy regardless but to consider their 

responsibilities to the integrity of the evidence base in a more flexible way, which in some 

cases may be achieved by overriding their own policies? However, we are concerned that 

having some laxity in our policy (eg, with the grandfather clause for older trials) may 

encourage triallists to think that prospective registration is not mandatory (and thus avoid 

registration in the future). 

 



Page 14 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

14 

 

10-18 Self-plagiarism? (CS) 

A paper was published with four authors from two universities and the contact author 

provided an ELF on behalf of all of the authors. After publication, one of the authors 

contacted the editor claiming a case of plagiarism. The claim is that the published paper was 

a direct copy of an MSc thesis which this person had supervised 7 years previously. 

Complications arise in that the first author of the paper was the MSc student, now working at 

the other university, and the complainant was an author of the published paper. Thus 

apparently the authors included the person whose work was being plagiarised and the 

supervisor of that work, who is also complaining about the publication of the paper. The 

claim was that the other authors had plagiarised the MSc thesis and had no right to publish 

the material.  

As editor, I was asked to take action but my only route was to contact the authors by e-mail. I 

received an email from the corresponding author assuring me that all procedures had been 

correctly followed and also an email from the first author, the MSc student on whose thesis 

the paper was based and now a PhD student with the corresponding author's university, 

stating that he was happy with the publication. However, I have had another co-author 

request the paper they have been included on be delayed as they had not known of its 

submission until we contacted them. The author making the complaint states that the work 

belongs to him, not his student, but I understand that an MSc is written by the student and is 

the student's own work hence the student would have copyright and the right to subsequently 

publish papers from the MSc data. Additionally, the system we use automatically informs all 

authors and co-authors on submission of a paper that the paper has been submitted so the 

delay is also a problem.  

What actions are possible? 



Page 15 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

15 

 

10-19 What constitutes authorship? (NC) 

Author X submitted a paper to another journal, and included author Y, a student in the same 

institute, as a courtesy. Author Y had drawn two figures for the paper and discussed some of 

the observations (all made by author X) with author X but the paper did not deal with the 

thesis research of author Y.  

After the original paper was returned, requiring extensive revisions, author X revised the 

paper and submitted it to our journal. Author X did not include author Y as an author, but 

listed Y’s contribution in the acknowledgments. Following notification of acceptance and 

online publication, author Y complained to the editor, insisting that he should be added as an 

author by the journal without reference to author X. The editor contacted author X who 

indicated that author Y did not make a substantial scientific contribution to the article and 

that the notice in the acknowledgments was appropriate.  

Authors X and Y hold similar views as to what author Y's contribution was, but different 

views on whether this is sufficient for authorship. The editor notified authors X, Y and the 

administrative head of the institute, and recommended that the parties resolve the matter 

among themselves. Author Y indicated that this suggested approach was unacceptable, 

repeated that he should be added as an author on the paper regardless of the opinion of author 

X and did not accept the editor’s position that this matter could not be resolved arbitrarily in 

author Y's favour by the editor or the publisher. Author X has insisted on publication as the 

single author. The editor has continued to attempt to make contact with the parties, without 

recent success. 

 



Page 16 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

16 

 

10-20 Plagiarism of published paper (BK) 

My subeditor handling this case told me he had found similarities with the protocol of a paper 

published elsewhere. The subeditor decided to send the paper for review to one of the authors 

of this published paper. The reviewer reported that the manuscript had the same figures and 

conclusions as a second paper he had published. All figures and the conclusions of the 

manuscript were the same as the second published paper. The reviewer also noted that most 

of the data were the same or had been only slightly changed and the text in the materials and 

methods section was also mostly identical. The reviewer asked me as editor to inform the first 

author’s institution asking for an in-depth investigation of this case of scientific fraud. The 

reviewer also said that he would inform the director of his own institute about this case of 

unethical behaviour.  

This paper was first submitted to my journal in February 2010 and rejected on initial review 

by a different subeditor because it was missing many references and was incomplete.  

I could not find any other papers written by the other authors on the paper so I’m assuming 

they were probably students, with the last author the professor. It is not clear to me if the 

paper was submitted with the approval of all authors as this was not stated in the covering 

letter. 

 



Page 17 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

17 

 

10-21 Dual publication (SD) 

The authors submitted a paper to our journal which went through the review process and was 

accepted for publication. It was then placed online in corrected proof. While online we were 

informed by a reader that the paper appeared to have been published in a journal local to the 

authors, although only an abstract was available in English. We requested that the authors 

submit an English language version of the original paper so that we could assess whether this 

was a case of dual publication. In the meantime, we removed the online version.  

Following this, the authors withdrew the paper. The question now is, should we pursue this 

further by reporting the authors to the regulators in their country for an apparent attempt at 

dual publication and, if so, to whom should we report? 

 



Page 18 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

18 

 

10-22 A claim of stolen data and a demand for retraction (CL) 

The publishers received an email from author B about a recently published paper, which 

passed peer review and had been available online for about a month. In this email, author B 

claimed that he and another colleague C had determined the peptide sequence in question and 

had not published it yet, nor given permission for it to be published. He claimed that author A 

had access to his unpublished results as a subcontractor on one of his grants. Furthermore, 

author B demanded the article be retracted. Author A alerted author B to their intention to 

publish in 2009, to which no response was received. Author A says that the data were 

obtained in his laboratory in joint work with authors B and C. Author C says that the data 

were obtained by him and author B, and only disclosed to author A afterwards in some 

collaborative work.  

A further complication is that both authors B and C (and notably not author A) have a patent 

pending on the peptide sequence in question. However, author A could not have known about 

this. There is clearly some communication breakdown between authors A and B, but does 

author B have the right to demand that author A’s paper be retracted? 

 



Page 19 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

19 

 

10-23 Lack of acknowledgement of contributor (AM) 

Our case relates to a paper (by author’s A and B) that was retracted because of lack of 

acknowledgement of the contribution of another author (C). The retraction statement noted: 

“While the A/B paper is largely the work of A and B, it includes some sentences and ideas 

that previously appeared in an unpublished paper and/or Power Point presentation only with 

A and C listed as authors. We regret that the paper was published without any 

acknowledgement of the earlier collaborative work.” Author A has contacted the journal 

expressing concern that this retraction is damaging his reputation. 

The basis for the retraction was evidence from C that parts of the A/B paper were the same as 

parts of a paper started by A and C but never finalized or published. C provided six specific 

cases involving about 23 lines of duplication. While this represents a small percentage (about 

4%) of the total number of lines in the paper,  because they duplicated lines from some 

version of the A/C paper, the editor believes there was a moral obligation on A and the new 

author (B) to acknowledge the earlier paper and/or the collaborative efforts of C.   

However, A claims that (1) s/he wrote all of the A/C paper, (2) asked C to identify his/her 

own material, (3) offered to delete any such material from the final paper with B , (4) 

received no instructions regarding what to delete and (5) proceeded to use whatever he liked 

and drop whatever he did not like.  There is no way for anyone now to know exactly what A 

and/or C wrote in the various versions of the A/C paper or what exactly each contributed to 

the ideas that were presented in the PowerPoint presentation. 

The editor felt that there was a clear obligation on the part of A to acknowledge the earlier 

collaborative work with C, and that there was an equally clear obligation on the part of the 

journal to inform its readers that this acknowledgement was neglected in the A/B paper. A’s 

obligation resulted from (1) all the collaborative efforts between himself and C, (2) the fact 

that both A and C were listed as authors of the PowerPoint presentation and the various 

versions of the unpublished paper, and (3) the fact that A’s signature on the  Statement of 

Authorship claiming originality of the entire work was not true. 

Author A is contesting the retraction and states that the posting has damaged his personal 

reputation and career.  The case was referred to the publisher’s Plagiarism and Piracy Task 

Force, but this committee could not agree, since some felt the editor had acted correctly, but 

others felt some sympathy with author A. 



Page 20 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

20 

 

10-24 Parallels between an unpublished manuscript and a published 

article from other authors (AB) 

I am seeking advice on a confidential ‘letter of concern’ from an author (X) of a manuscript 

submitted before I was appointed editor of the journal but rejected by me on the advice of the 

associate editor.  

Author X is concerned with similarities or parallels between his manuscript, rejected in 2008, 

and a recently published article. I have looked over our file and contacted the associate editor 

who handled the manuscript. One of the authors of the published article, author Y, was in fact 

a reviewer of the manuscript by author X and recommended rejection, as did two other 

reviewers. In the opinion of the associate editor, there are clear parallels between the article 

by author Y and the manuscript by author X, but these seem to be the result of common 

research interests rather than appropriation of ideas or data.  

Author Y has published previously on this subject. Both authors X and Y are well established 

scientists, although from somewhat different disciplines. At this point, it is my view that 

author Y should have declared a conflict of interest in the review of the manuscript but has 

not appropriated ideas or data. Unfortunately, our system at the time of this review did not 

include explicit guidelines on conflicts of interest. I can also imagine that the reviewer would 

have assumed that his overlapping interests were obvious from his previous publications.  

My options seem to be the following:  

(1) Reply to author X, acknowledging the parallels but communicating the view of the 

associate editor that there has not been appropriation of ideas or data. (To acknowledge the 

apparent undeclared conflict of interest would seem to violate reviewer Y’s anonymity.).  

(2) As above, but ask author X if he wishes to make a more formal complaint (waiving his 

own confidentiality), in which case we would need more specific details about the suspected 

appropriation of ideas or data.  

(3) Write first to reviewer Y and request a response to the ‘letter of concern’. However, I do 

not think this is appropriate, given that author X indicated his communication was 

confidential.  

I have consulted the COPE flowchart but find that the issue of a conflict of interest is not well 

covered.  



Page 21 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

21 

 

UPDATES 

 

09-12 The ethics of using privileged information 

Anonymised text of the case: 

A paper published in one of our journals (paper A) provoked the submission of a 

correspondence article claiming that a minor conclusion of the paper was a misinterpretation 

and erroneous. The point in contention was a question of zoomorphology and our paper’s 

conclusions were based on analysis using a non-invasive technique while the rebuttal relied 

on more traditional techniques. We are bringing this case to COPE because although it 

appears to be in the process of being amicably resolved, with a clear resolution of the 

scientific issues, it has highlighted an area of confusion about the use of privileged 

information. 

The authors’ of the correspondence article (rebutting authors) originally expressed anger and 

surprise that the paper A contained this error, because they thought they had clearly laid the 

issue to rest in an earlier rebuttal of a previously published paper making similar errors (paper 

B). Although this first rebuttal had not yet appeared in print, it had been considered and 

accepted for publication by the one of the authors of paper A, in his/her capacity as the editor 

of another journal. Furthermore, this first rebuttal not only challenged the findings of paper 

B, it also specifically called into question the interpretation of some website data which was 

included (unmodified) in paper A. 

We sent the correspondence article for peer review, and the reviewers supported the 

soundness of the rebuttal data presented and the alternative morphological interpretation. The 

reviewers appeared inclined towards the view that the perpetuation of the “wrong” 

interpretation in paper A was surprising and did not reflect well on the authors of paper A. 

However, they also indicated that given the close chronology of the various publications, this 

was a grey area, and not germane to the scientific case for publishing the second rebuttal. We 

therefore asked the correspondence authors to revise their text to keep the focus on resolving 

the scientific questions. 

Having decided we should, in principle, accept and publish the correspondence article, the 

authors of paper A were invited to submit a signed response. In this they have clearly 

acknowledged that the data presented by the authors in both their rebuttals fully support the 

conclusions reached in these rebuttals and that some of their own data had been 

misinterpreted in paper A. They also explained that they were already convinced by the first 

rebuttal which one author had seen in his/her capacity as an editor, and the other had 

reviewed. However, they had felt it would not be ethical to make use of this privileged 

information to modify their own paper (paper A) shortly before final acceptance. 

We are inclined to accept this as the personal view of the authors of paper A but question 

whether they adopted the best ethical course. 

Questions for COPE  

• What is COPE’s view?  

• How should editors and reviewers proceed when they have access to privileged information 

which suggests that their own work should be modified or corrected?  



Page 22 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

22 

 

• Is there an ethical responsibility to avoid letting known errors into the scientific literature 

which was transgressed in this case? 

Advice: 

The Forum questioned the authors’ use of the term “privileged information”. The Forum 

agreed that the authors had acted wrongly. They could have delayed publication of their 

paper until after the information was in the public domain. The authors should have contacted 

the publisher and asked them to hold back on publication, explaining the reasons why. 

Although there was no major misconduct, a correction should appear in the journal (in 

addition to the correspondence) so that the article will be permanently linked to it. 

Update: 

The case was successfully and amicably resolved. All parties found the advice from COPE 

very helpful. 

 

09-22 Plagiarism, double submission and reviewer ethicality 

Anonymised text of the case: 

This is a complicated case which involves possible plagiarism, double submission and 

reviewer misconduct. The timeline is as follows:  

• In year n, a paper P1 authored by A1 and A2 was published in the English language 

journal X. The paper describes a theoretical analysis of a particular phenomenon. 

• In year n+6, paper P2 was published in a non-English language outlet by authors A3 

et al, which cites P1, but carries essentially the same scientific message. 

• In year n+8, A3 et al submitted paper P3 to conference Y without referencing P1 or 

P2. The main content of the paper was essentially the same as that in P1. This paper 

was awarded a best student paper prize at the conference and journal X, which has an 

arrangement with conference Y to fast track “extended” versions of best papers , 

invited submission of such an extended version. Journal Z, unbeknown to journal X, 

also invited a paper to be published in journal Z based on P3. 

• In year n+8, paper P4 was published in journal Z; the paper did not cite P1 and was 

only a very minor extension of P2; under journal X’s rules, P4 would have been 

rejected as not being sufficiently different from P3 since conference Y is regarded as 

archival in the field. The editors-in-chief of journal Z were two of the reviewers of P3. 

• In November year n+8, A3 et al submitted paper P5 to journal X. P5 has the same 

theoretical content as papers P1–P4, but also has a new experimental section, which 

does make a new contribution. P5 does reference P1, but only incidentally and does 

not properly acknowledge that the theoretical content of P5 has previously appeared 

in P1 (or indeed in P2–P4). The editor-in-chief of journal X was not alerted to the 

overlap with the previous papers by the two reviewers (who were, in fact, the editors 

of journal Z). It is not a coincidence that the reviewers of P5 were the same as for P3 

since this is part of the journal’s fast tracking process. The editor-in-chief of journal X 

accepted the paper and it was published in year n+9. 



Page 23 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

23 

 

• Around 6 years later, journal X (with two new editors-in-chief) received two 

independent complaints that P5 contains large sections of material plagiarised from 

P1, noting that although P1 is referenced, the reference is not sufficient. Journal X 

starts investigations. Two editorial board members and an independent reviewer 

confirm the facts as stated above. One of the complaints was submitted in the form of 

a paper for publication; at present, this has not been sent out for review but is simply 

being treated as additional evidence/confirmation of plagiarism. (We have recently 

discovered that this paper has been posted on a web site devoted to plagiarism 

discussions.) 

 Other points: 

• The co-authorship has changed over the papers P2–P5. A3 is constant (although not 

always first author) but the “et al” changes. Of particular note is that the authors of P3 

are not a subset of P5, despite the fact that content-wise P3 is a subset of P5. 

• P5 has become highly cited and A3, although junior at the time of submission of P2–

P5, has become well known with many papers and sits on the editorial board of 

journals. This should of course not affect our action, but it is worth noting that our 

decision could have a significant impact. 

• A3 has admitted in a non-English language web site that he was invited to submit a 

revised version of P2 to journals X and Y. 

• One of the complainants has just pointed us to another publication by A3 et al in a 

foreign language journal which again appears to have a high degree of overlap, 

published in the same year as P3 and P4. At the time of submission of this case we 

have not yet contacted A3 or the referees of P5. 

Questions for COPE: 

• It is clear that the theoretical part of P5 is effectively plagiarised as the reference to P1 

is insufficient. How severe should our response be? 

• There is some element of double submission (P4, P5): is this worth pursuing? 

• Should we take any action against the reviewers of P5 who have arguably acted 

unethically, or at least less than ideally? 

Other comments are welcome on this complex case. 

  

Advice: 

The Forum discussed this complicated case and agreed that there was some culpability on the 

part of the editors, given that authors A1 and A2’s work was plagiarised, there was redundant 

publication and possibly dual submission. The advice was to contact authors A1 and A2 and 

solicit their opinion. This will give the editor a stronger case against author A3. For multiple 

papers, the editor should assess the level of overlap and consider retraction of the second 

paper if the overlap is unacceptable. A3 was a junior author but was also the supervisor on 

the paper but it may be that publication practices were not correctly understood. The advice 

from the Forum was to address the plagiarism issue. If there is an acceptable explanation, 



Page 24 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

24 

 

then the editor should consider the less serious offense of redundant publication. Or the editor 

may wish to issue a correction, mentioning that papers P1 and P2 should have been cited in 

the other articles. 

Update: 

We sent a letter to the author A3, setting out our concerns and asking for a response. We also 

followed the advice from COPE to contact the authors (A1 and A2)  of the allegedly 

plagiarised article. One of these two authors (A1)  replied (the other is now emeritus) and 

said that they had already been contacted by A3 asking for their help in defending the 

charges. A1 confirmed our view—essentially that the paper did replicate ideas without proper 

acknowledgement. He was perhaps inclined to be lenient to a junior researcher and regard it 

as ‘unintentional plagiarism’ but left the decision to us of course. A3 replied, heavily 

defending their position both on the count of plagiarism and that of double submission. This 

response was reviewed by the Editors-in-Chief and the two editorial board members who had 

advised initially as well as the same external referee. 

Our conclusion was that the charge of double submission could be dropped (since P3 contains 

sufficient novel material) but there was definitely inadequate reference to the earlier paper in 

the theoretical part of the paper. We also decided that there was sufficient novel (and 

interesting and important) novel material in the paper so that a retraction was inappropriate. 

We therefore wrote to A3 et al again asking them to sign a short note to be published in the 

journal acknowledging the inadequate reference to prior work, and apologising for this (we 

also said that if no response was received we would publish the note in the names of the 

editor in chiefs. This note also (implicitly) acknowledges that no citation was made to P1 in 

P3 published in conference Y. 

We have recently had a response from A3 et al, agreeing in principle to sign an apology note 

to be published, but disputing the exact extent of what was to be apologised for. We are 

currently reviewing these questions within the Editorial Board and will respond to A3 et al 

shortly. 

We also considered the issue of possible unethical behaviour by the editors of journal Z who 

published paper P4 and who reviewed P3 for journal X. We have decided not to pursue this 

further owing to lack of hard evidence. 

It seems that the substantive issues have now been addressed and the case can probably be 

regarded as closed (subject to our final editorial board review). 

 

10-01 Case of duplicate publication detected after 9 years 

 

Anonymised text of the case: 
An original research article was published in a journal in 2000. This is a quarterly, non-

indexed journal. The abstract is available on a national indexation website. 

 

The same article with a slight change in the title was published in our journal in April 2002. 

Ours is a monthly journal which has been indexed in Medline since 1975. 

 



Page 25 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

25 

 

Both articles appear the same, with the study of 190 inpatients, and both have similar 

wordings. The authors and the order of their names are the same. The authors were affiliated 

to a reputable teaching medical institution. However, with the passage of 9 years, all of the 

authors have dispersed and some have left the country. Their contact numbers and email 

addresses are not available. 

 

As the duplicate publication occurred in our journal, we feel we should take the necessary 

action. According to COPE guidelines, the authors should be approached for an explanation. 

This is difficult as no contacts are available. 

 

We would appreciate suggestions from the Forum as to what steps should be taken for this 

misconduct detected after a lapse of 9 years. 

 

Advice: 
If it is impossible to contact the authors, the advice from the Forum was to contact the 

institution and inform them of the authors’ behaviour and ask them to investigate. If it is a 

clear case of duplicate publication, there is no need to have the authors’ permission to publish 

a notice of duplication. So if the editor is convinced that this is a case of duplicate 

publication, the advice was to publish a notice of duplication publication. 

 

 

Update: 
The email address of the corresponding author was obtained from the internet. After having 

success with a test mail, a letter was sent with the proof of duplicate publication. (The 

scanned copies of both articles were mailed as attachments.) An immediate reply was 

received which was discussed in our editorial board meeting in which we agreed it was not 

convincing.  

 

The author apologised for any perceived misconduct but stated that as the other journal was 

not an indexed journal, he believed that this submission was not a bar to subsequent 

submissions to an indexed journal.  

 

Having discussed the case with the COPE Forum and not being convinced by the author’s 

reply we took a decision to retract the article on the grounds of duplicate publication.  The 

retraction notice was published in the May 2010 issue of our journal. 

 

A detailed reply was sent to the author, specially highlighting the fact that ignorance can not 

always be forgiven. 

 

The institution was also informed and the addresses of the co-authors were requested. The 

authorities  have not responded favourably. 

 

 

10-02 A case of child abuse 

 

Anonymised text of the case: 



Page 26 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

26 

 

Child abuse is a common but underdiagnosed problem in our country. The abuse ranges from 

minor injury to severe head trauma. The true incidence of intentional head injury in children 

remains uncertain. 

 

We published a case of child abuse with blunt head trauma with intracranial haemorrhage 

presenting as loss of consciousness simulating a diabetic ketoacidosis. We received a 

complaint from a reader about a photograph illustrating the case which showed details of the 

abuse (bruises and signs of abuse around the perineum but the upper half of the body was not 

visible). We believe the case report warranted that the photo be published. 

 

However, the complainant argues that he believes it was wrong to publish the photograph at 

all and especially in its present explicit form. The complainant believes that publishing this 

photograph of the child is a violation of child’s human rights. The complainant also states 

that before publishing the photograph, he hopes the editors had obtained appropriate consent 

to publish. 

 

Advice: 
Some members of the Forum questioned whether it was necessary to print the photograph of 

the child. Could the case have been described adequately without the photo? Although the 

photograph is already published, some suggested removing the picture from the online 

version of the journal. Others argued that as the editor believed overwhelmingly in the 

importance of this case and had published it in good faith, he should stand by his original 

decision. The father of the child had agreed to the photograph being published and the child 

had since died, so there was no issue of consent. Another suggestion was to write an editorial 

on the subject highlighting the issues involved. 

 

Update: 
Our editorial board decided not to delete the photo from the e-issue because it was thought 

that it was an important finding and it was necessary to keep it to educate our readers 

(doctors/paediatricians). 

 

 

10-04 Author dispute over data presented in a paper 

 

Anonymised text of the case: 
A manuscript was submitted to our Journal in 2008. The six authors signed the author form 

for the Journal which accompanies all submitted manuscripts. The author form gives 

information on the role each author played in the study and states that each author has read 

and approved the paper for submission to the Journal.  

 

Following peer-review the paper was accepted for publication. It was published in February 

2009. In October 2009 the Journal received a letter from the corresponding author who asked 

for the paper to be retracted. The corresponding author stated that the first author had used 

data which was originally generated by a student working in the department (permission had 

been given to the first author to use the data) but that the data presented in the paper were 

different to the data published by the student in a thesis. The corresponding author further 

stated that the first author was being investigated by the university in which the research took 

place and by the Ministry of Education.  



Page 27 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

27 

 

 

The Editor-in-Chief of the Journal and the Publisher wrote to the corresponding author and 

said that they would wait until the investigation by the university and Ministry of Education 

had concluded before deciding whether the paper should be retracted. The corresponding 

author responded to this letter and asked that the paper be retracted immediately and stated 

that the investigation would take several years.  

 

The Editor-in-Chief and the Publisher then wrote to the first author and asked for a full and 

detailed explanation as to the concerns raised by the corresponding author. The first author 

responded and said that the dataset for the paper was extracted from a patient database which 

contains information on patients treated at the university. Datasets from several sources were 

used to update the main database and information was extracted based on the inclusion 

criteria outlined in the paper. The first author stated that she had identified more patients who 

fitted the inclusion criteria from the database than the student and this was the reason for the 

discrepancy in data between the thesis and the paper published in the Journal. The first author 

also told the Journal that the corresponding author had brought the discrepancies in the data 

to the attention of the Ministry of Education, the university's Academic Ethical Committee 

and the Faculty Appeals Committee. The first author says that these groups have accepted the 

reasons behind the discrepancies in the data.  

 

The Editor-in-Chief and the Publisher also wrote to the co-authors of the paper (four co-

authors, excluding the first author and the corresponding author). Three of the co-authors 

have responded and state that they accept the reasons behind the discrepancy in the data 

produced in the original project and the data used in the paper. In addition to writing to the 

co-authors, the Editor-in-Chief and Publisher informed the corresponding author that they 

were contacting the co-authors. The corresponding author responded and said that the paper 

should be retracted immediately and that he was considering whether to publicly announce 

that the paper should be retracted from the Journal.  

 

The Journal would appreciate advice on how to proceed. 

 

Advice: 
The Forum commented that it was unusual for an author to criticise his own paper. The 

Forum suggested asking the corresponding author to write a letter detailing his concerns that 

could be published in the journal and then his co-authors would have the chance to comment 

on the letter. Other advice was to contact the institution and ask them about their 

investigation and how long it will take to complete. The institution should be approached in 

neutral terms asking them to confirm the corresponding author’s claim that the investigation 

will take several years. The Forum believed that the editor is not in a position to do anything 

else at the moment. 

 

Update: 
Following the COPE meeting, we were informed by one of the authors involved in our 

case that an investigation had been launched to examine the allegations surrounding the data 

used in the paper.  We wrote to the authors and asked for details of the investigation, 

particularly the contact details of the person chairing it.  We received confirmation that the 

investigation is being coordinated by the research ethics committee of the university where 

the authors are based and have written to the chair of the committee and requested a report of 

their conclusions once the investigation has been completed.  We have not yet heard back, 



Page 28 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

28 

 

although the letter was only sent recently.  We have also let the authors know that we have 

contacted the research ethics committee and will wait on the findings of the investigation 

before proceeding any further. 

 

10-05 Retraction or expression of concern? 

 

Anonymised text of the case: 
Shortly after publishing a short report, another group involved in similar work accused one of 

the authors (A) of the short report of fabricating and/or stealing data from their lab. The other 

group also stated that author A’s conclusions about an image published in the short report 

were wrong. 

 

We asked to see author A’s original data and talked to his co-authors and the institution 

where his studies were reportedly carried out. We were satisfied that the data presented in the 

short report were real and the author’s own, and there was no evidence of data fabrication or 

theft. 

 

We asked for expert opinion on author A’s interpretation of the image. Three experts thought 

that the author could not draw the conclusions he had based on the scan he presented in the 

publication and that reference images produced from the original data were needed to support 

his conclusions. We went back to author A, told him we were satisfied that there was no 

evidence of data fabrication or theft, but that we did think he needed to provide more data to 

support his claims. He did provide some additional images. However, our experts’ view was 

that the data provided did not verify the author’s claims. He had used images from published 

articles as reference images, and not reference images from his original data. 

 

In the meantime, the other group submitted a correspondence article explaining how their 

own studies conflict with author A’s claims. This was sent for review. The reviewer felt that 

author A’s article should not have been published, but that the other group needed to provide 

some more experimental detail and data. At this point we approached author A telling him 

that we did not think the data he provided supported his claims and that he might want to 

consider retracting the article. Author A responded by sending us several opinions from 

‘experts’ he had found arguing that the article should not be retracted. None of these ‘experts’ 

is an expert in the imaging technique used. He also said he would now be able to provide 

reference images from his original data, although we have not seen them and do not know, 

without checking with our experts, whether or not they would be enough. 

 

The short report describes an invasive clinical intervention and makes claims about its 

efficacy. This is a controversial area of research, and our concern is about leaving something 

that may not be accurate in the public domain, but we also do not feel that the author has 

intentionally misled us or the public. We feel at this point that the best course of action is to 

publish the critic’s correspondence article, along with the authors’ response, and let the 

public judge for itself. However, given the clinical nature of the short report and the doubts 

raised about the veracity of author A’s claims, we would like the committee’s opinion on 

whether the publication of the correspondence piece and the authors’ response is enough, 

whether we would be justified in publishing an expression of concern about author A’s article 

or whether there are grounds to retract. 

 



Page 29 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

29 

 

Advice: 
The Forum agreed that the editor had done the right thing by allowing the authors to 

comment. Exchange of correspondence is ideal in such cases as this will be linked 

permanently to the original article and so the debate will be in the public domain. The Forum 

did not think the article should be retracted. Also, the Forum advised against publishing an 

expression of concern as this indicates that there is something wrong with the data. All agreed 

that the editor had done all he could except perhaps to write an editorial on peer review and 

post publication comment. 

 

Update: 
We did not publish an expression of concern but encouraged the ‘other group’ to submit their 

revised correspondence. They decided they did not want to, so we have not taken any further 

action. 

 

 

10-06 Concerns over research by an author in numerous, separate 

publications  

Anonymised text of the case: 
The authenticity of the content of numerous publications by Author K has been questioned by 

‘concerned researchers’ in an anonymous email sent to the Editor of Journal A in December 

2009. 

 

The email noted that author K had been publishing articles in numerous journals that “report 

remarkable findings that watching humorous films, drinking deep-sea water, exposure to road 

traffic, cell-phone noise and radiation, kissing, playing computer games, listening to Mozart, 

infant suckling, sleep deprivation and starvation all affect various [physiological] responses.” 

Few of K’s findings have been replicated by other authors and the ‘concerned researchers’ 

were clear that they believe the findings to be unusual and the research based on improbable 

hypotheses and mechanisms. 

 

The data presented in each of the articles are remarkably consistent ‘and, to be frank, seem 

too good to be true’. Most of these articles have been published by author K as a single 

author, and for a lone researcher the output is prolific. 

 

The concerned researchers, the editorial office for Journal A and colleagues from the 

publishing house have all attempted to find an institution that author K may be affiliated to. 

There are suspicions surrounding author K’s affiliations to two institutions. When the 

author’s name and the two institutions are typed into a search engine, a lot of references to 

very similar articles appear in the search results. 

 

The ‘concerned researchers’ therefore “cannot help but question whether the data presented 

in these articles are genuine. If not, this appears to be a case of scientific misconduct that 

could have far-reaching implications [in the field] … . This is ongoing, with nearly 100 

articles published over the last few years including some published this year (2009)”. 

 

Journal A published a paper by author K in 2004 which, taking into account the summary 

above, could have easily been fabricated from the perspective of the editor of the journal. The 



Page 30 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

30 

 

editors and the concerned researchers wish to know more about the legitimacy of these 

publications and whether the articles by author K are reliable. 

 

Advice: 
The Forum suggested that if the author’s institution cannot be found, the editor could report 

the author to the General Medical Council or the equivalent medical licensing authority in the 

author’s country. The Forum asked if the editor had tried responding to the anonymous email. 

There is little that the editor can do without substantive evidence. He could respond to the 

anonymous email, asking for more information and emphasising that strict confidentiality is 

assured. The Forum noted that the editor has a duty of care with regard to the journal’s 

published papers. The editor should contact the reviewer(s) of the 2004 paper that was 

published in his journal and ask them to look again at the paper. Other advice was to contact 

the other journals where the author has published as they may have some information that 

would lead to the author’s institution, which should be contacted if possible. The Forum 

advised the editor to be alert to any more papers that come in from the same source.  

 

Update: 
Following on from the COPE  Forum, I took on COPE’s advice and contacted the other 

editors that were listed at the end of the anonymous email that our editor received. There 

were 12 other editors and journals listed in this email, from a wide range of publishing 

houses. I have received five responses so far. One was apparently not aware of the email ever 

being sent. One asked a colleague to respond to my message, which I am still waiting for.  

 

Three have expressed concern about the nature of the email; one of these editors has offered 

to judge the papers of the suspected author and provide a response, and I am waiting to hear 

back from them. One of the editors contacted a colleague  who lives in the same country as 

the author  and received a general response from their colleague who claims to know of the 

author and mentioned that the author ‘is known for [their] unique treatment’. However, this 

colleague noted that “I am not personally an acquaintance with [the author]. I just heard from 

some colleagues that many of [the author’s] works seem to be fake or fabrication, although I 

do not have any evidence about it”.  

 

One editor responded with a lengthy email where they mentioned they have had discussions 

with the other editor of the journal and administrative staff at the publishing house. The editor 

noted that “ My personal view was that we should go ahead and ask the people who made the 

allegations to give in confidence their names so that we felt that there was a legitimacy to 

proceed with the inquiry that was clearly needed by virtue of the allegation”. However, the 

editor was not successful in obtaining personal identification from the anonymous email 

authors.  The editor goes on to say that “At this point, our views are split. My view is that 

there was enough of a basis and concern given the subject of anxiety by the authors of the 

email about being victimised as whistleblowers. I thought that an open ended question to the 

author of the series in publication that are in question, [the author], is merited and, at the very 

least, a request to be able to contact [the author’s] head of department or person connected to 

their institution to gather more information on their research activities.  My colleagues 

thought that this was unreasonably intrusive with no names or specific accusation. As a 

result, we have not advanced”. 

 

As for our journal, we managed to find some email and postal addresses for the author, by 

searching online and going back through previous submission records. An article by the 



Page 31 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

31 

 

author was submitted and published in 2004, and the editor of our journal has mentioned that 

the paper “could easily be fabricated”. The editorial office sent a message to the author 

expressing concern about the integrity of a paper that was published in their journal and 

asked the author to respond as soon as possible. This email was sent out earlier this week, and 

one of the email addresses bounced, but the second one seems to have worked. We are now 

waiting for any sort of response. 

 

 

10-07 Dispute over authorship and usage of research protocol 

 

Anonymised text of the case: 
In November 2009, the Editor of Journal X received a letter complaining of a serious breach 

of publication ethics regarding an article already published a month earlier on the Journal’s 

website. The paper concerned had not yet been published in a full journal issue either online 

or in print. One of the authors of the letter, Professor X, was a named author on the published 

paper. His complaint was that he had never seen the article prior to publication and had not 

agreed to be an author. 

 

Professor X stated that some years previously, a number of research groups around the world 

were invited to join a collaborative research effort. A late Dr Y made the suggestion to make 

the work a multicentre study and suggested Dr Z as one of the investigators. Professor X also 

stated that Dr Y asked him to manage all the multicentre groups and compile the work into 

one final paper. Professor X said that an agreement was made to use a research protocol 

developed by him across the whole multicentre study. 

 

The published article has Dr Z as corresponding author in addition to a Dr W as first author. 

Drs W and Z are at the same research institution. Professor X claims that he tried to discuss 

the progress of work (using the agreed protocol) with Drs Z and W but without reply. 

Professor X feels that Dr Z has not followed the agreed research protocol and by not liaising 

with colleagues has made this publication appear as if it is his original work and taken credit 

for work which was not his original idea. Professor X also states that as the original research 

protocol was not followed, the findings in the paper are of poor credibility. 

 

When asked about the situation, Drs Z and W stated that they thought each other had been in 

contact with Professor X to obtain his consent before submitting the manuscript to the 

Journal. They both apologised for the mis-communication and suggested that Professor X 

could be removed from the author list before the paper is published in a journal issue. 

Professor X replied saying that only a full retraction of the paper would be a satisfactory 

outcome for him because his reputation was damaged by the publication of work that had not 

followed the originally agreed research protocols that he had developed. 

 

On gathering both sides of the story, the Publisher decided that the two parties (Professor X 

and Drs Z and W) should communicate with one another in order to find a resolution to the 

problem and agree how, or if, this paper should be published in a journal issue or whether it 

should be retracted outright. Dr Z has since written to Professor X saying that there was no 

agreed usage of the protocol or publication plan and that he was kept informed of the ongoing 

project. Dr Z reiterated an offer to change the list of authors including the removal of 

Professor X from the paper. 



Page 32 of 32 COPE Forum Agenda and Materials 8 June 2010 

32 

 

 

Advice: 

The Forum was told by the editor that the case has since been resolved. The paper has been 

published with the amended author list—Professor X’s name was removed. The Forum 

suggested tightening up the journal’s authorship and contributorship criteria and also copying 

all authors on all correspondence rather than just the corresponding author to avoid the 

occurrence of a similar case in the future. The Forum also stressed that it is essential to 

publish a correction to the published article and to ensure that there are not two versions of 

the article in circulation. 

 

Update: 

Following the advice from the Forum, we have tightened up the author and contributor 

criteria for our journal to try and prevent this happening again. We have also recommended 

that the editorial office copy in all authors on correspondence. Although the paper had been 

published online, it had not reached a full issue of the journal so we have been able to correct 

the paper prior to its formal publication in a journal issue. 

  

 


