
Page 1 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 1 

 

Forum agenda  
Meeting to be held on Wednesday 2 September 2009 at 3pm 

Boardroom, Woburn House, 20 Tavistock Square, London WC1H 9HQ 

 

 

 

 

Agenda 

 

1. Update on COPE activities by the Chair 

 

 

2. New cases 

 09-15 Duplicate submission (LB) 

 09-16 Ethics and consent in research (ER) 

 09-17 Pedigree descriptions: genotyping results for family members (EV) 

 09-18 Editor disregards confidentiality and critical remarks (LW) 

 09-19 Provenance of a correction: undisclosed court case involvement (AS) 

 09-20 Alledged unauthorised use of data: possible dual publication (AB)  

  

 

 

4. Updates 

 08-03 Randomisation and ethics of pilot trials (DMN) 

 09-05 Suspected contact between reviewer and an author led to coauthorship 

  of the reviewer (PW) 

 09-07 Duplicate publication or salami publication? (AM) 

 



Page 2 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 2 

 

NEW CASES 

 
09-15 Duplicate submission (LB) 

We received a manuscript for consideration. The manuscript was assigned to one of our section 

editors who subsequently sent it for review. Subsequently, the editor-in-chief received an 

invitation from another journal to review the same paper. The editor-in-chief recognised the 

paper straightaway, declined the invitation to review and alerted the editor-in-chief of the 

second journal of the duplicate submission.  

 

We subsequently emailed the authors of the paper asking for an explanation, especially 

considering they had confirmed at the time of submission that their manuscript was not under 

consideration in any other journal. The authors withdrew their paper from the second journal 

and responded to us by saying that they were very sorry for their “low-level error” in 

submission and apologised for the occurrence of duplicate submission. The corresponding 

author claimed that he had entrusted one of the authors to submit it to our journal. Then the 

corresponding author was away with no telephone access and on his return he found that the 

paper had been submitted to two journals. He went on to say that his colleagues have access to 

his e-mail account and so they used his email account to submit to the different journals but he 

had no knowledge of this. The corresponding author also stated that because the original idea 

was to submit the paper to our journal, he had revoked the submission from the second journal 

and apologised to the editor. He hoped that we would still consider his submission. He agreed 

to standardise the management of submissions and correspondence between his colleagues so 

that this would not happen in the future..  

 

We are unsure as to how to proceed. If we go ahead with the review of the manuscript, this 

sends a message to the authors that there are no consequences for their misconduct (whether or 

not it was an honest mistake). Therefore, we would like to have COPE’s advice on the best 

course of action. We have put review of the paper on hold.  



Page 3 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 3 

09-16 Ethics and consent in research (ER) 

A letter was sent to the chief editor of our journal in response to a recently published article in 

our journal. The author had serious concerns about the ethics and consent obtained as a result 

of this study and the follow-up by the researchers.  

 

The author explained that he was the physician of two of the “volunteers” who participated in 

this study and was concerned about informed consent procedures in the trial. Specifically, 

workers never provided informed consent that their tests, mandated by a company medical 

monitoring program, be used in any “research” study.. His concerns were in four areas. 

(1) The researchers failed to inform both the company and the injured workers that they 

should have been removed from further exposures when their test results showed 

severe impairment. 

(2) The researchers failed to report abnormal findings to the workers in a timely and 

appropriate manner, a failure that placed these workers’ health in jeopardy.  

(3) The researchers failed to fully inform the workers of the known risks of exposure.  

(4) The timing and location that the researchers used to obtain signatures on the informed 

consent forms did not permit the workers to adequately question the researchers and 

become informed.  

One of the author’s patients who was studied was a previously (pre-employment) healthy 40-

year-old woman who was found after a period of time at work to have abnormal results. 

However, no doctor contacted her to explain the results and written communication did not 

describe them as serious, and so she did not seek further medical attention. Her tests were 

repeated again one and two years later. The two year test indicated more severe disease. These 

findings were reported to her 10 months later by one of the researchers who failed to mention 

their significance in his cover letter to the radiologist’s report. Given the patient’s history, she 

should have been removed from work immediately, and the researchers should have reported 

this case of occupational disease to the state authorities. The following year, she sought care 

from a non-corporate physician and was removed from work the same day.  

 

Another patient of the author’s had abnormal test results in 2005, which were markedly worse 

on repeat tests conducted in the same year. The researchers wrote to her in September of 2005 

and advised her to have a CT scan and repeat testing. A year later, a member of the 

researcher’s group ordered a CAT scan. In November 2006, the CAT scan revealed moderately 

severe disease. The patient requested that these results be forwarded to her personal physician. 

At the time of the author’s first visit with her in late August 2008, she had never seen the 

results, and neither the company nor the researchers had communicated with her about her 

condition or continued occupational risk. The author requested that the researchers send him 

her complete medical records, including communications with the company and the research 

protocol. However, only incomplete records were sent, omitting the research protocol and 

including none of the communications with the company.  

 

In October 2008, the author wrote to the IRB Director and filed a formal complaint concerning 

these matters informing them that one of the researchers was both a paid consultant advising on 

occupational health procedures while simultaneously conducting the research/monitoring 

program. This researcher based his published paper on a mandated monitoring program in 

which the “volunteer” workers had to participate as a “condition of work” in order to keep their 

jobs. The “research” was based on test results for which full consent had not been obtained. 



Page 4 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 4 

The Director of the Office of Research Compliance and Regulatory Affairs responded in 

February of 2009, stating that although the committee’s investigation determined that “no 

misconduct occurred” with respect to any violation of IRB policies, their findings prompted 

them to institute “modifications to our processes that will help us to continue to raise that bar.” 

The author concluded that “IRB protocol modifications” were based on an acknowledgment 

that the researcher’s study violated patient rights, even if the study did not violate IRB rules. 

The author believes that journal editors have a responsibility to investigate allegations like 

these. 

 

 

 

 



Page 5 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 5 

09-17 Pedigree descriptions: genotyping results for family members (EV) 
We received a paper which describes genotyping results from a large number of individuals 

(>50) from five unrelated families, in which family members had various blood and liver 

conditions. On submission we noted that the paper included specific details regarding the 

clinical histories of individuals in each family. Some individuals were described in substantial 

detail, others only briefly. For example, information about probands included age at 

presentation, sex, ethnicity, clinical history, occupation, clinical complications (some quite 

specific), clinic attended (for some individuals), history of alcohol consumption, ages of 

relatives, clinical details for relatives, age at death etc.  

 

Genotyping results were given for specific individuals. Some individuals are described as still 

alive, some deceased. We felt that the paper fell under the journal’s privacy policy and that we 

would need to know before going further that all living individuals described have seen a copy 

of the paper and consented to publication. The journal has a consent form for this purpose but 

we do not ask to see the patient’s signatures (instead just requiring the authors to obtain 

consent, file the form in patient records and update the paper to state that consent to publication 

has been obtained).  

 

The authors responded that when initially obtaining consent to the research project, patients 

consented that “[t]he results from studies on the research samples may be published, but 

individual patients will not be identified in the publications”. They claim that details included 

are not identifying, and that it would be impractical now to trace all living relatives. They 

asked whether our consent form has been approved by an IRB, and say that before using it they 

will need to have it reviewed by their IRB.  

 

We are unsure how to proceed but feel that when consenting to the research project the 

individuals may not have realised they would have been described to this level of detail, and 

that we should respect their privacy. One option might be to ensure the authors seek consent to 

publication from all probands, but then remove extraneous detail regarding the relatives. 

However, it is possible that the IRB may have useful input regarding the publication of 

individuals’ details from this study. 



Page 6 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 6 

09-18 Is it a breach of confidentiality to send letters to the editor to criticised authors for 

comment?  

(presented by Liz Wager on behalf of an author) 

NB: COPE doesn’t normally discuss cases from non-members but as this raised some 

interesting general points, we thought it would be interesting to hear Forum’s views) 

 

According to the COPE guidelines, editors should “ensure the quality of published material… 

publish cogent criticisms from readers… [and] ensure research articles conform to ethical 

guidelines”. Yet, editors enjoy an (almost) absolute power and are barely accountable. I 

describe here how a Letter to the Editor submitted by myself to a COPE member journal was 

rejected only after it was forwarded by the editor to the concerned authors purportedly to get a 

reply.  

 

In that letter, I pointed out the omission of a relevant reference which I considered was 

deliberate. I was also concerned that the article represented duplicate publication (which was 

supported by evidence from Déjà Vu) 

 

I submitted the letter to the editor in December 2008. One month later, I got a rejection letter in 

which the editor-in-chief expressed his reluctance to expose “not strictly scientific aspects”. I 

immediately appealed this decision only to get the rejection confirmed in April 2009 on the 

basis of the explanations offered to the editor by the concerned authors. Thus the editor seems 

to have violated the confidentiality of my unpublished letter in forwarding it to the authors only 

to ultimately reject it. 

 

My question to COPE is, should editors treat submitted material as confidential, or is it 

acceptable for them to show it to the authors of the work criticised, even if they have no 

intention of publishing it? 

 



Page 7 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 7 

09-19 Provenance of a correction: undisclosed court case involvement (AS) 

The first author of a paper published in 2004 has submitted a “letter to the editor” (LTTE) 

offering some corrections, and reaffirming some conclusions. The letter has not been 

published. A pharma company (whose drug is linked by the paper to a negative side effect) has 

followed this up claiming that between authoring the original article and the letter, the author 

has become a paid expert witness in a trial relating to the drug in question (the LTTE was 

shown to the drug company’s counsel during the trial). The LTTE does not mention this. The 

drug company also claims that the letter’s corrections are based on its work and cross 

examination in court (again not stated in the LTTE). It also claims the author does not disclose 

or correct all the errors and downplays others. The company says its claims are backed up by 

the original study’s source data, currently embargoed by the author’s institution under a court 

confidentiality order.  

 

Conflict of interest seems open-and-shut. However, a further question seems to be: can/should 

anything be done before the drug company is able to supply the original source data to the 

editors? And what if the source data remain embargoed? 



Page 8 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 8 

09-20 Alleged unauthorised use of data and possible dual publication (AB) 

During review of a manuscript submitted to our journal, a dispute arose over some of the data 

used in the database that was described in the submitted paper. 

 

The authors listed several preferred reviewers and also one non-preferred reviewer (without 

giving reasons). The journal’s submission site states that the editors will consider the authors’ 

preferred suggestions but are under no obligation to use any or all of them and that the editors 

reserve the right to approach non-preferred referees. Authors are asked to outline in their 

comments to the editor any particular reasons for requesting exclusion. 

 

The paper was initially positively reviewed by two referees, one of them a preferred referee, 

and minor revision was requested. Neither of the initial referees responded to the invitation to 

review the revision (they neither declined, nor agreed, just did not respond) and as the senior 

author had already published with virtually all important scientists in this small field, the 

associate editor decided to invite the non-preferred reviewer. The non-preferred reviewer and 

one new reviewer agreed to review.  

 

Shortly after accepting, the non-preferred reviewer emailed the editorial office asking whether 

it was journal policy to publish a reference to a database without any scientific study based on 

these data (the journal answered yes, citing a previously published database description) and 

stating “I discovered by examining this database that the senior author has used my data 

without permission. This applies to hundreds of measurements in country 1 and in the 

mountains, but also to data from country 2”. 

 

The authors state on the database website that the database contains published data and in the 

manuscript that the “measurements in the database have been collected over the last 20 years 

from various sites around the world (references given) and are included with permission from 

the collectors”. The journal informed the non-preferred reviewer that, from what the authors 

were stating, all data seemed to be in the public domain, but advised him to put his concerns 

into his review or contact the authors directly, if the reviewer preferred. 

 

By the time the reviewer received this reply he had already submitted his review and informed 

the journal that he also sent his full review to the senior author. The reviewer also pointed out 

in an email to the editorial office that the measurements published in one of the cited studies 

(of which the referee was the senior author) were not published in the form as they appear now 

in the database, and then accused the senior author of having used information which he 

collected as a member of the reviewer’s research group a long time ago, and publishing it 

without the reviewer’s permission. The reviewer thought that the reference to the paper was not 

sufficient and also stated that the conditions with the mountain data were more serious. 

 

In the review, the referee pointed out three problems:  

(1) unethical behaviour on the part of the senior author. The reviewer stated that he could not 

remember having given permission to use the data, but had specifically asked the senior author 

not to use the mountain data for anything until the reviewer had finished his analysis.  He 

included the original email in the review.  

(2) potential dual publication. The reviewer stated that because no analysis of the data was 

presented in the paper, a simple report on the existence of the database was not suitable for 



Page 9 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 9 

publication in a journal and went on to point out that a first version of this database was 

already published (as cited on the database website, but not in the paper) as a preprint article. 

As a comparison of the two manuscripts did not reveal any obvious differences in content, the 

reviewer questioned whether this constituted dual publication. 

(3) questions over the use of a particular method. The reviewer called the use of this method 

“scientifically unacceptable”, stating that the problems with this method have been published 

and concluding that it was unacceptable for the senior author to ignore these arguments (this 

was not mentioned by any of the other reviewers). 

 

Checking the date of the above mentioned email and the publication date of the preprint article, 

the journal realised that the reviewer emailed the senior author shortly after the document was 

posted online. The dispute had thus been going on for over a year by the time the referee was 

invited to review, but the reviewer had not declared a conflict of interest. 

 

The associate editor, having read both reviews (the second being positive), recommended 

rejecting the manuscript and inviting a resubmission once the authors either were able to 

present the permit obtained from the non-preferred reviewer or removed all unpublished data 

for which no data were available.  

 

In the meantime (and before any action was taken), the senior author, prompted by the 

reviewer’s email to him, emailed the managing editor and the associate editor, informing them 

that the non-preferred reviewer used to be the senior author’s PhD supervisor. The senior 

author rejected as incorrect any claims over the inappropriateness of the method and the 

statement that the reviewer had not given permission to use what the referee claimed were his 

data. As the review implies several forms of unethical behaviour on the senior author’s part, he 

felt the need to clarify. 

 

(1) the criticised method has been used in top tier journals such as Science, Nature and PNAS 

and has therefore been through rigorous quality control. Since the reviewer’s evaluation of the 

method did not contain any concrete arguments, the senior author assumed that the reviewer 

was referring to a polemic about the method by another author, published in the same journal 

in which the senior author countered these arguments. The method continues to be the most 

widely used, cited over 90 times (the associate editor points out that it was cited mainly by the 

senior author’s main group, but that none of the other reviewers have criticised the method). 

The senior author further points out that this method is not the only one used in the database. 

 

(2) re the inappropriate use of data from country 1, the senior author assures the journal that the 

referee had been asked and had given permission (an email was attached), but that if the referee 

wanted to retract the permission, the authors would remove the data in question. Re the data 

from the mountains and the email sent by the reviewer, the senior author claimed that the email 

had been taken out of context. The senior author had indeed asked the reviewer about the 

possibility to perform a separate analysis on the mountain data. According to the senior author 

it was this request about the separate analysis that the reviewer declined and the request had 

not referred to making publicly available the data that had already been published in one of the 

references. 

 



Page 10 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 10 

(3) re dual publication, the senior author stated that a beta version of the manuscript, with a 

completely different code and user interface and only a very reduced set of data, was posted on 

a preprint server, not a regular journal publication (the associate editor saw no major changes 

in the number of data entries and that both discuss the database in a similar way, but thought 

that the submitted manuscript was more detailed than the earlier (preprint) article. Figures are 

not identical, but basically follow the same scheme. The associate editor left it up to the editor 

whether he considered a full-length paper that builds upon something that has been published 

on a preprint server  as sufficiently novel). 

 

The senior author finally adds that because of previous similar experiences, the authors had 

listed the reviewer as non-preferred.  

 

The corresponding author emailed the editorial office offering to remove from the database any 

data that have been collected with the reviewer’s participation but emphasised that by doing so, 

the authors do not acknowledge any form of wrongdoing on their part, but seek to make it 

easier for the journal to make a decision. 

 

After discussions between the editors, the editorial office and the publisher, the decision was to 

reject the manuscript but to invite resubmission. The letter pointed out (a) the disputed use of 

data in the database; (b) the question of dual publication; and (c) the scientific criticisms 

expressed by both referees. It of course included both reviews in full. 

 

 

 



Page 11 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 11 

Updates 
 

 

08-03 Randomisation and ethics of pilot trials (DMN) 

Background 

We received a paper with potentially important results. After review and revision, we accepted 

the paper. On further reflection, and asking more of the authors, we became concerned. It is an 

RCT and the only protocol available was slim but appeared authentic. There were two 

protocols: one for a pilot trial and, if that was positive, a second protocol aimed to randomise 

more people. One residual concern was that there was an imbalance in the two randomised 

arms. The authors’ statistical advisor has explained that such an imbalance, although large, is 

not necessarily unexpected when using older versions of random number allocation programs. 

We present this case to the COPE Forum for discussion as we had not identified a numerical 

imbalance that might be unacceptable. We also ask for advice: since the pilot trial showed a 

significant difference (p<0.001), might it be considered unethical to recruit many more 

participants before publishing? Furthermore, should the unpublished data from the pilot trial be 

included in the final analysis? 

Discussion and advice 

The Forum argued that this was probably more of a methodological problem than an ethical 

issue. All agreed that the authors have a responsibility to publish the data from the pilot study 

or, at the very least, the editor should request that the methods and results of the pilot study are 

included in the final report. The Forum suggested that perhaps the editor should question the 

value of publishing the study. If he believes it has value then he should publish it. Other 

suggestions were to consider writing a commentary on the paper raising these issues. 

Update (June 2008) 
We presented an accepted (but not published) paper where we had concerns about 

randomisation imbalance and about a pilot trial that had not been presented. COPE reassured 

us about imbalance and suggested we ask that the pilot trial data be included. We sent a list of 

our concerns to the authors. The authors’ responses were far from reassuring and they refused 

to include any information from the pilot trial. We have now rejected the paper and have 

instituted an investigation of our concerns about the conduct of the trial. 

Update (August 2008) 
We rejected this paper after the authors refused to include the pilot data in the main paper and 

refused to give us more information on their mode of randomisation or the way they collected 

side effects. We then received a letter from a libel lawyer. However, our lawyers rebutted the 

case. We also contacted a government body overseeing drug licensing and trial conduct in this 

country as the study was done at a private institute where the corresponding author is the 

clinical director and his wife is the administrative director. Initially someone from that institute 

agreed to investigate but then the head of the institute and several others were charged with 

corruption. We have now contacted a further different overseeing institution but have not yet 

had any reply. 

 



Page 12 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 12 

June 2009 

After discussion of this case in 2008, our worries about the paper grew. We could not get direct 

answers from the author. However, we did find that the data in one of their tables which 

showed subgroups could not be transformed back to match their table of baseline data, and that 

the randomisation ratio in the subgroups in that table was highly statistically unlikely to have 

been obtained by proper randomisation. The authors admit that their computer program had 

small errors, but the ratios in the table were far too high or far too low in some subgroups. 

Even though we had accepted the paper, we decided to reverse our decision and we rejected it. 

 

After rejection, we asked different groups in the authors’ country to start an investigation; the 

author is at a private institution. One person did agree but all they did was look at the paper 

sent here. The short report sent back did not add anything to what we already knew. 

 

The paper, as published in another journal, does not contain the subgroup table we saw. We are 

concerned because we know there is a mismatch between the table we saw and the baseline 

table, and also because of the apparent errors in the randomisation ratio in that table. We also 

have other questions about this study. 

 

Do we have a duty to take this further? Should we contact the other journal’s editor? 

 

Discussion and advice (June 2009) 
The Forum concluded that the editor had done everything in his power. He had previously set 

up an investigation and gone as far as he could. Some suggested that the editor should contact 

the other journal and say that he had concerns about the paper during the peer review process 

but others argued that in the absence of hard evidence there is little that the other editor can do. 

Most agreed that the editor had exhausted all avenues available to him. 

 

Update (August 2009) 

The editor agreed with COPE’s conclusion that there was nothing more to be done. The editor 

considers the case now closed. 

 

 

09-05 Suspected contact between reviewer and an author led to coauthorship of the 

reviewer 

A manuscript was submitted via our electronic submission system and processed in accordance 

with the standard procedures of the journal. This was originally a single author submission, and 

in the covering letter the author suggested two potential reviewers. 

The Associate Editor assigned reviewers, choosing reviewer A along the suggestions of the 

author, and reviewer B from his own list of reviewers. 

The reviews of the original version came with conclusions "Accept after major revision" (rev 

A) and "Accept after minor revision" (rev B). On that basis, on 12 December 2008 the 

Associate Editor submitted a decision "Accept after major revision", and requested the author 

to prepare it within 90 days. 



Page 13 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 13 

The revised version of the paper arrived on 20 December 2008. Without sending it to any more 

reviewers, the Associate Editor decided to recommend acceptance of the paper in its present 

form. According to the Journal's procedures, the manuscript is available to the editor-in-chief 

EIC for a final decision. 

Examination of the revised manuscript led to a disturbing discovery. This version was headed 

by two authors, and the name of the second author was the same as the name of reviewer A. 

The whole reviewing procedure was immediately halted. The editor-in-chief together with the 

Managing Editor sent an email to the original author with a request to confirm in writing the 

authorship of the revised version (this was done also because in the covering letter and in the 

revised version there were different sets of names). The author confirmed that the revised 

version was co-authored by two authors: he and reviewer A. 

The conclusion of the editors was that indeed there was serious misconduct, most probably on 

the side of the reviewer. We can only speculate if there is misconduct on the side of the author 

or of both people together. 

The author was asked by email to explain how the second author, reviewer A, had been 

included as a co-author of this contribution? The reply was that: “Reviewer A helped me 

improve the manuscript in grammatical and logical feature, and provided some new references. 

Furthermore, we share some detailed skills in the experimental methods, so I added him as a 

co-author in the revision paper.” 

This situation led the editor-in-chief to assign the paper to reviewer C to determine if the 

manuscript is indeed worth publishing. The final recommendation of that review was that the 

manuscript should be rejected. 

The editor-in-chief is asking for COPE recommendation as to the further processing of this 

manuscript: 

• The editor-in-chief is convinced that the paper should be rejected. However, should it be 

rejected on pure scientific or also ethics grounds? 

• Should the authorities from the author’s institution be informed? 

• It seems that more obvious guilt is on the side of the reviewer A. Permanent removal from the 

journal’s database seems to be an obvious decision. However, from other sources we also 

know that he is a member of editorial boards of other journals. Should we try to contact editors 

and inform them about the whole situation? 

• This reviewer was also keen to become a member of our Editorial Board. This would of 

course be impossible in the present circumstances. However, should we try to inform the 

authorities of his institution about his serious misconduct? 

Advice 

The Forum wondered whether the editor has asked the reviewer for an explanation of his 

behaviour. Has he given his side of the story? The Forum noted that it is possible that the 

criteria for authorship might be satisfied by the reviewer. If the reviewer made a substantial 

contribution to the revised paper, he could legitimately become an author. So there may be a 

legitimate reason for the reviewer being an author and the editor needs to contact the reviewer 



Page 14 of 14 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 14 

and clarify this. If the editor is satisfied that the reviewer is an author, the paper should be re-

reviewed and sent out to a new reviewer. It may then be rejected on scientific grounds. The 

Forum did not think reporting the case to the institution was a good idea at the present time. 

 

Follow-up 

Following presentation of this case at COPE, we followed the advice of the Forum and 

contacted the reviewer with a kind request to explain his side of the story. At the same time, 

the manuscript was evaluated by an independent reviewer and the recommendation was to 

reject this submission. 

 

When the explanation was received from the reviewer, it differed from that of the authors and 

thus we decided to reject the manuscript and not to undertake any further action against either 

of the persons involved. 

 

The reviewer is still providing services to our journal and no further signs of misconduct have 

been observed. However, we have decided that we will not propose the reviewer to become 

one of the associate editors for the journal. 

 

 

09-07 Duplicate publication or salami publication? (AM) 

An author submitted an article to my journal. The editorial board discovered that the author 

had already published his article in another journal. The editorial board communicated with the 

author and he defended himself stating that they were two different articles with different titles. 

However, the editorial board could find no significant difference between the two papers. 

There are two issue related to this article.  

(1) The author did not notify us, prior to his submission to another journal. 

(2) Almost all of the text is the same, indicating duplicate publication. Can this be taken as 

salami publication? How should we handle this issue? 

Discussion and advice 

The advice of the Forum was for the editor to assess the degree of overlap between the two 

papers. If the editor judges it to be major overlap, he should reject the paper. If it is minor 

overlap, the editor should contact the authors for an explanation. It was suggested that the 

editor could consult the “sample letters” on the COPE website which deal with “Overlap of 

figures or text with a manuscript submitted or published elsewhere”. There is also an issue of 

copyright, as the same figure appears in both papers. Hence the editor’s journal could be in 

breach of copyright if it published this paper. It is clear that the authors have not been 

transparent in their submission of the paper and some advised that the editor could report their 

behaviour to their institution. Ultimately, it is up to the editor to decide if the paper is 

sufficiently novel to warrant publication. How much extra value is there in the second paper? 

 

Update 

The editor rejected the paper. 

 

 


