
Page 1 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 1 

 

Forum agenda  
Meeting to be held on Tuesday 2 June 2009 at 3pm 

Boardroom, Woburn House, 20 Tavistock Square, London WC1H 9HQ 

 

 

 

Agenda 

 

1. Update on COPE activities by the Chair 

 

 

2. New cases 

 09-07 Duplicate publication or salami publication? (AM) 

 08-03 Randomisation and ethics of pilot trials (DMN) 

 09-08 Has formal ethical approval been granted that satisfies publication criteria? 

  (ZH) 

 09-09 Authors bearing gifts … (SB) 

 09-10 Concern about reporting of a trial and also its DSMB (VB) 

 09-11 HIV homeopathy (JP) 

 09-12 The ethics of using privileged information (JP) 

 09-13 Reviewer misconduct? (MN) 

 09-14 Possible plagiarism (MM) 

 

 

4. Updates 

 08-15 How many “mistakes” are too many? (ZM) 

 08-19 Simultaneous publication (LKS) 

 08-23 A(uthor) vs C(omplainant) authorship dispute (WR/RH) 

 08-28 Advice regarding a weird type of content and its authorship (PST) 

 08-32 Unethical withdrawal of a paper (JL) 

 09-03 Multiple publication of research (PP) 

 09-04 Possible serial misconduct in relation to coauthors and other activities (GT) 

 09-06 Duplicate publication? (ECP) 

  



Page 2 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 2 

 

NEW CASES 
 

09-07 Duplicate publication or salami publication? (AM) 

 

An author submitted an article at my journal. The editorial board discovered that the author had  

already published his article in another journal. The editorial board communicated with the 

author and he defended himself stating that they were two different articles with different titles. 

However, the editorial board could find no significant difference between the two papers.  

 

There are two issue related to this article.  

(1) The author did not notify us, prior to his submission to another journal.  

 

(2) Almost all of the text is the same, indicating duplicate publication. Can this be taken as 

salami publication? How should we handle this issue?  

 



Page 3 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 3 

08-03 Randomisation and ethics of pilot trials (DMN) 

 

This case was previously discussed as 08-03. After that discussion, our worries about the paper 

grew. We could not get direct answers from the author. However, we did find that the data in 

one of their tables which showed subgroups could not be transformed back to match their table 

of baseline data, and that the randomisation ratio in the subgroups in that table was highly 

statistically unlikely to have been obtained by proper randomisation. The authors admit that 

their computer program had small errors, but the ratios in the table were far too high or far too 

low in some subgroups. Even though we had accepted the paper, we decided to reverse our 

decision and we rejected it. 

 

After rejection, we asked different groups in the authors’ country to start an investigation; the 

author is at a private institution. One person did agree but all they did was look at the paper 

sent here. The short report sent back did not add anything to what we already knew. 

 

The paper, as published in another journal, does not contain the subgroup table we saw. What 

we do know is the mismatch between the table we saw and the baseline table, and the errors in 

the randomisation ratio in that table. We also have many questions that remain about this study. 

 

Do we have a duty to take this further? Should we contact the other journal’s editor? 

 

ORIGINAL CASE 

Background 

We received a paper with potentially important results. After review and revision, we accepted 

the paper. On further reflection, and asking more of the authors, we became concerned. It is an 

RCT and the only protocol available was slim but appeared authentic. There were two 

protocols: one for a pilot trial and, if that was positive, a second protocol aimed to randomise 

more people. One residual concern was that there was an imbalance in the two randomised 

arms. The authors’ statistical advisor has explained that such an imbalance, although large, is 

not necessarily unexpected when using older versions of random number allocation programs. 

We present this case to the COPE Forum for discussion as we had not identified a numerical 

imbalance that might be unacceptable. We also ask for advice: since the pilot trial showed a 

significant difference (p<0.001), might it be considered unethical to recruit many more 

participants before publishing? Furthermore, should the unpublished data from the pilot trial be 

included in the final analysis? 

Discussion and advice 

The Forum argued that this was probably more of a methodological problem than an ethical 

issue. All agreed that the authors have a responsibility to publish the data from the pilot study 

or, at the very least, the editor should request that the methods and results of the pilot study are 

included in the final report. The Forum suggested that perhaps the editor should question the 

value of publishing the study. If he believes it has value then he should publish it. Other 

suggestions were to consider writing a commentary on the paper raising these issues. 

Update (June 2008) 
We presented an accepted (but not published) paper where we had concerns about 



Page 4 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 4 

randomisation imbalance and about a pilot trial that had not been presented. COPE reassured 

us about imbalance and suggested we ask that the pilot trial data be included. We sent a list of 

our concerns to the authors. The authors’ responses were far from reassuring and they refused 

to include any information from the pilot trial. We have now rejected the paper and have 

instituted an investigation of our concerns about the conduct of the trial. 

Update (August 2008) 
We rejected this paper after the authors refused to include the pilot data in the main paper and 

refused to give us more information on their mode of randomisation or the way they collected 

side effects. We then received a letter from a libel lawyer. However, our lawyers rebutted the 

case. We also contacted a government body overseeing drug licensing and trial conduct in this 

country as the study was done at a private institute where the corresponding author is the 

clinical director and his wife is the administrative director. Initially someone from that institute 

agreed to investigate but then the head of the institute and several others were charged with 

corruption. We have now contacted a further different overseeing institution but have not yet 

had any reply. 



Page 5 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 5 

09-08 Has formal ethics approval been granted that satisfies publication criteria? (ZH) 

 

The issue here is whether formal ethics approval has been granted in order to satisfy 

publication criteria. By way of some background information, a lot of screening data are 

collected on many athletes in many sports, both nationally and internationally. Historically, 

clubs and associations have disclaimers whereby athletes sign consent for their data to be used 

for audit purposes on the proviso they will not be identified individually. This study appears to 

do exactly that, except that this is not a retrospective audit, this is an interventional study 

whereby these players have been subjected to a specific regimen.  

 

In my opinion, there are several issues here. 

(A) A blanket proforma that these players were asked to sign does not constitute formal ethics 

approval for this interventional study.  

(B) These players are under age and therefore warrant additional protection.  

(C) These players are vying for selection and there is no obvious protection from them being 

coerced into participation  

 

Whilst new training regimens are being introduced into clubs all the time, if the findings are 

intended to be disseminated through formal publication, then ethics approval should be sought 

beforehand. I would be very grateful for the Forum’s opinion on this matter.  

 



Page 6 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 6 

09-09 Authors bearing gifts … (SB) 

 

The editor of an international journal is bothered: he has received a gift that looks expensive, 

though it might not be.   

 

The sender is an author of a paper submitted to the journal; he has just received a “major 

revisions necessary” decision.  In previous emails, the author has suggested hosting the editor 

in “his native beautiful city”, an invitation the editor has acknowledged, saying he had already 

visited the city, and it was indeed beautiful! The author identified himself as a student in 

further emails, thanking the editor in flattering tones for the reviews. 

 

The editor needs of course to acknowledge the gift (no letter was included), or perhaps to 

return it, but feels very uncomfortable with the situation. The possibilities for this gift range 

from an innocent gesture of a proud citizen, to one expecting something in return. 

 

The publisher’s code of ethics and business conduct does cover this subject, but its provisions 

apply to the publisher’s employees, officers and directors, and not to its editors. 

 

The editor therefore asks his publisher, and through him, COPE, for comments, advice and 

guidance. 

 



Page 7 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 7 

09-10 Concern about reporting of a trial and also its DSMB (VB) 

We received a paper reporting a trial. There has only been one previous trial of this 

intervention in this condition that we know of (which was also done by these investigators). 

There were substantial issues with the reporting of that trial but the end result, as reported by 

them, favoured the intervention. 

  

The trial we received, presumably approved after that result had come out, had the 

complication that most patients also received another treatment, and on an intention to treat 

(ITT) analysis of all patients, those given the intervention did no better and there was increased 

mortality in the intervention arm. The only positive outcome was from a per-protocol subgroup 

analysis of patients who did not have the other treatment (which they say is the only group 

comparable to the previous trial, and hence shows that the first trial was correct). 

 

Although the trial was investigator led, it seemed to us that the authors were trying very hard to 

make something positive out of this actually rather worrying result.  We sent the paper for 

review, including to a statistician; the reviewers raised a number of issues about the 

interpretation (eg, the overemphasis on subgroup analysis) and the analysis and reporting. 

 

We felt that this was an important trial that needed to be reported, mainly because of the excess 

mortality in the intervention arm, but we had the rather odd situation that the authors wanted to 

emphasise the positive, and the need for further trials of this intervention, whereas the 

reviewers and editors saw the paper as delivering a negative message and feel actually that the 

paper will be the death knell for this treatment. 

 

We therefore rejected the paper but offered to see a revised version if it was written more in 

line with our concerns. 

 

The authors revised and the paper was re-reviewed. The paper was felt to be more balanced, 

but not yet completely satisfactory (ie, there was still too much emphasis on the positive result 

in one subgroup and not enough on the mortality). 

 

A further issue then arose in that a reviewer spotted (on re-review) that three of the authors 

were noted as being on the DSMB for this trial. In their author contributions all are listed as 

having been involved in “analysing the data” and one, X, as “supervising the statistical 

analysis”  

 

We asked the authors about these points and they replied: 

"(1) We are fully aware that it is unusual for members of the DSMB to be listed as authors, as 

independence is obviously important for such boards. In our case, the DSMB’s independence 

was not affected for the following reasons: 

 

(a) Members of the DSMB worked for the entire study period (ie, between 2003 and 2008) 

completely independent and without any promises or expectation that they would be 

credited later by a coauthorship. 

 

(b) My personal decision to include three of the four DSMB members in the list of authors 

was made a significant time after the final database lock. This decision was long after 



Page 8 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 8 

completion of the clinical study and its analysis. It credited three members of the board 

who made some significant advisory contributions to the present manuscript. Only for 

this reason they were included as coauthors, and it was quite unexpected for them. This 

decision from December 2008 has in no way influenced their independence and 

objectivity at the time when the study was running. 

 

(2) As to the contribution of X (one of the members of the DSMB), we have to admit a simple 

language problem. In our use of the word “supervision”, the word meant that he took a final 

comprehensive look at our data analysis before the paper was submitted for publication. 

Importantly, he never supervised (like an academic supervisor) data analysis at any time point 

before database lock and processing of the data by the clinical research organization. We will 

change the terminology accordingly.” 

 

We subsequently found that  X was also an author on the previous trial. 

 

Finally, the authors did not declare initially any competing interest but after we enquired 

specifically, they declared that the corresponding author “holds a patent on the use of t[he 

intervention] for treatment of [the condition]”. 

  

Our concerns overall therefore were that this paper not only reports the outcomes in a way that 

is not appropriate, but also the composition of the DSMB and the presence of some DSMB 

members as authors means that the trial may not have had adequate independent oversight. 

 

We felt we had two possible options with regard to publication: 

 

(1) We reject the paper because it was inappropriately conducted and not appropriately 

reported. 

 

(2) We publish the trial after further revision to ensure it is reported appropriately and 

publish alongside it an editorial that lays out our concerns with the conduct of the 

trial, but notwithstanding those, our reasons why we think it should be published. 

 

We also discussed whether we needed to raise the issue of the DSMB with the authors’ 

institution. 

 

We discussed the paper with our internal ethics board and they unanimously agreed we should 

reject the paper (mainly because of the concerns over the DSMB) and inform the authors' 

institution. We have as yet heard nothing from the institution. 

 

We are bringing this to COPE as this paper raised a number of serious issues we had not come 

across before. We would appreciate the Forum’s opinion on whether we handled this correctly. 

 



Page 9 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 9 

09-11 HIV homeopathy (JP) 

The authors carried out a study. A homeopathic treatment was given to people with HIV/AIDs. 

The outcome was quality of life, as measured by a questionnaire after 1 month and 18 months 

of treatment. Participants were selected for inclusion if they had a HIV seropositive status at 

the time of study and were not taking any other kind of HIV/AIDs treatment.  

 

The participants were stratified into severely ill (including those who could not walk and were 

cachectic) and not severely ill. The authors said that they had obtained ethics approval for this 

study from their own institution in their country of origin and that the Ministry of Health in the 

country where the trial was conducted had “authorised” the study. 

 

We asked the authors whether the participants had been offered antiretroviral treatment at any 

time and if not why not? The authors confirmed that the study protocol did not include 

antiretroviral therapy because “There is no obligation of the ARVs use and conventional 

medicine is expensive. Many patients...were afraid of white people and of the side effects”.  

 

We asked what the participants were told when they gave consent. The participants were given 

details of the homeopathic treatment but no mention was made of the existence of antiretroviral 

treatment. We asked to see copies of the protocol submitted to their ethics committee and the 

actual approval. The document, which was translated by a member of our staff, did not 

mention antiretroviral treatment. We asked to see documentation of “authorisation” from the 

Ministry of Health of the country in which the trial was conducted. There was no written 

documentation. It was verbal.  

 

We asked why they sought approval from their native country and not the country where the 

study was carried out. The authors told us that once they had approval from their country, the 

authorities in the country where the trial was conducted did not require local approval.  

 

We asked how the study was funded and what the authors’ relationship was with the funding 

body. They provided the names of two funding bodies but no documentation (funding came 

from funding for a Master’s degree of one of the authors). They did not clarify whether they 

had any relationship with the funding bodies.  

 

We felt that all participants should have received standard care with antiretroviral therapy, that 

ethics approval should have been sought from a local ethics committee and that the participants 

should have been informed about antiretroviral therapy when consent was sought. We were 

also concerned that this protocol apparently was approved by an ethics committee. We rejected 

the manuscript and wrote to the authors’ institution expressing our concerns and requesting 

they investigate further and keep us updated on their progress.  

 

Is there further action we should take? 



Page 10 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 10 

09-12 The ethics of using privileged information (JP) 

A paper published in one of our journals (paper A) provoked the submission of a 

correspondence article claiming that a minor conclusion of the paper was a misinterpretation 

and erroneous. The point in contention was a question of zoomorphology and our paper’s 

conclusions were based on analysis using a non-invasive technique while the rebuttal relied on 

more traditional techniques. We are bringing this case to COPE because although it appears to 

be in the process of being amicably resolved, with a clear resolution of the scientific issues, it 

has highlighted an area of confusion about the use of privileged information.  

 

The authors’ of the correspondence article (rebutting authors) originally expressed anger and 

surprise that the paper A contained this error, because they thought they had clearly laid the 

issue to rest in an earlier rebuttal of a previously published paper making similar errors (paper 

B). Although this first rebuttal had not yet appeared in print, it had been considered and 

accepted for publication by the one of the authors of paper A, in his/her capacity as the editor 

of another journal. Furthermore, this first rebuttal not only challenged the findings of paper B, 

it also specifically called into question the interpretation of some website data which was 

included (unmodified) in paper A.  

 

We sent the correspondence article for peer review, and the reviewers supported the soundness 

of the rebuttal data presented and the alternative morphological interpretation. The reviewers 

appeared inclined towards the view that the perpetuation of the “wrong” interpretation in paper 

A was surprising and did not reflect well on the authors of paper A. However, they also 

indicated that given the close chronology of the various publications, this was a grey area, and 

not germane to the scientific case for publishing the second rebuttal. We therefore asked the 

correspondence authors to revise their text to keep the focus on resolving the scientific 

questions.  

 

Having decided we should, in principle, accept and publish the correspondence article, the 

authors of paper A were invited to submit a signed response. In this they have clearly 

acknowledged that the data presented by the authors in both their rebuttals fully support the 

conclusions reached in these rebuttals and that some of their own data had been misinterpreted 

in paper A. They also explained that they were already convinced by the first rebuttal which 

one author had seen in his/her capacity as an editor, and the other had reviewed. However, they 

had felt it would not be ethical to make use of this privileged information to modify their own 

paper (paper A) shortly before final acceptance.  

 

We are inclined to accept this as the personal view of the authors of paper A but question 

whether they adopted the best ethical course.  

 

Questions for COPE  

• What is COPE’s view?  

• How should editors and reviewers proceed when they have access to privileged information 

which suggests that their own work should be modified or corrected?  

• Is there an ethical responsibility to avoid letting known errors into the scientific literature 

which was transgressed in this case? 



Page 11 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 11 

09-13 Reviewer misconduct? (MN) 

We have received threats of legal action from the authors of a manuscript rejected by our 

journal, henceforth referred to as journal A. These “aggrieved” authors claim that their 

manuscript was unfairly reviewed by a close competitor, who then used some of their findings 

in a paper subsequently published in journal B, without either attribution or citation.  

 

The “accused” scientist had indeed reviewed the paper for journal A, and the date on which 

he/she had first been sent the paper preceded that of his/her own submission to journal B. The 

steps of our investigation were as follows:  

 

The aggrieved author was asked to provide additional details on which aspect of his work 

he/she suspected of being unethically used, and he/she identified a particular paragraph in 

journal B’s paper, which named two genes which our authors claimed to have identified for the 

first time in the particular bacterial genus studied in both papers.  

 

Meanwhile, the “accused” scientist was asked to respond to the accusation. His response 

identified the paragraph in question as being a small area of overlap between the two papers, 

however, he categorically denied that the content of this paragraph drew in any way on the 

information presented in the manuscript which he had reviewed for journal A. The accused 

backed up this denial by sending us a copy of an earlier version of the paper, which had been 

submitted to and rejected by a previous journal (journal C) months before he had first reviewed 

the complainant’s paper in journal A.  

 

We confirmed this by contacting the editors of journal C who, after obtaining permission, 

provided us with an independent copy of the manuscript that had been submitted to his journal. 

On examination we found that the paragraph in question had remained unchanged, and that the 

description of the two genes was indeed present before any submission to journal A took place.  

 

We agreed with the accused that this data analysis was a very minor part of the paper published 

in journal B.  

 

Questions for COPE 

• At this point, we feel that our investigation has exonerated the accused reviewer of one 

allegation (unethically using information obtained during the peer review process in his/her 

own publication). Does COPE agree?  

 

• If the manuscript submitted to journal C (providing independent confirmation of the 

accused’s defence) had not been available, how would such a case be investigated?  

 

• The other allegation (of the reviewer causing the authors’ manuscript to be unfairly 

rejected) remains unresolved. The reviewer denies misconduct, but there is at least the 

appearance of misconduct on the basis of conflict of interest. However, we do not think that 

any further investigation can resolve this issue. Does COPE agree?  

 

• The aggrieved authors have asked for a correction to acknowledge their work (which was 

published in yet another journal one month before journal B published its article). While 

the reviewer did not “steal” any data or ideas, he may have unfairly “squashed” the authors’ 



Page 12 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 12 

publication. However, the data analysis in question is a very minor point in the article 

published in journal B, and the authors’ work may simply be independent corroboration. At 

this time we do not feel a correction is warranted because we have no evidence of 

wrongdoing. Does COPE agree?  

 

• Are there other options that might be used in place of a correction? 



Page 13 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 13 

09-14 Possible plagiarism (MM) 

A review paper (paper 1) was published in journal A. A review paper on the same subject 

(paper 2) by a different author was published in my journal (journal B) later in the same year. 

The authors of paper 1 and the editor of journal A informed me that paper 2 had in part been 

plagiarised from paper 1.  

  

I as editor of journal B looked to the COPE flowchart for guidance and I wrote to the author of 

paper 2 for an explanation. Although I did not consider the author’s explanation satisfactory, I 

felt uncertain whether this was a case of “minor” or “major” plagiarism based on the fact that 

the paragraphs copied verbatim from paper 1 constituted only a small fraction of paper 2 and 

because this was a review paper and not original data.  

  

I then contacted COPE and the chair of COPE gave me some personal advice. I was advised 

that plagiarism is not a matter of percentages but of principle and to take another look at the 

flowchart and decide if the author had given a satisfactory explanation for the “overlap”. If 

there was no satisfactory explanation, I should consider a retraction and informing the author’s 

institution. 

 

In considering what to do, I was advised to take account of COPE’s guidelines and code of 

conduct under the headings of encouraging integrity of the academic record and pursuing 

misconduct.. 

 

Based on the advice communicated to me, the journal decided to retract the paper and to 

inform the dean of the author’s institution about this incident. The retraction note has been 

published online (and will also be printed in the next possible print issue). 

 

Update 

The authors’ institution has established a high-ranking committee to look into this matter, 

consisting of the dean, the rector and representatives from the Academy of Sciences. 

 

 

This case is for information only and not for discussion.



Page 14 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 14 

UPDATES 

 

08-15 How many “mistakes” are too many? (ZM) 

Background 

We published a randomised trial by six authors. Some years later, we received a letter from a 

researcher who had been looking into the trial in the context of a meta-analysis. She noted 

“implausibilities of serious concern”, including “a highly unusual balance in the distribution of 

baseline characteristics”, 95% CIs that were non-symmetrical about the effect estimate, and use 

of a stratification variable the value of which could not have been known in all patients if the 

trial was conducted in the way reported. 

We asked the corresponding author to write a letter of response, which he eventually supplied a 

few months later. Owing to the author’s poor English and the level of statistical knowledge 

needed to assess the response, we sent the exchange of letters to a statistical reviewer. The 

reviewer said that the letter of concern was “completely correct” in everything it said and that 

the author’s explanation for the unusual degree of balance in the covariates was “rubbish”, and 

that the 95% CIs had either been “doctored” or “incompetently estimated”. 

In the meantime, an exchange of to-and-fro letters between a different researcher and the same 

author was published in another journal, relating to a paper reporting on a subset of the same 

trial data. We were alerted to this by the editor of that journal. 

We sent the reviewer’s remarks to the author of our trial, who then consulted two independent 

statisticians of his own. He soon contacted us to say that, “surprisingly and regretfully”, these 

statisticians agreed that there were implausibilities and inconsistencies in the data, and asked 

for more time to investigate more fully. During this time, the author of the letter expressed 

concern that we had not made the possibility of these problems know to our readership, so we 

published her letter. 

The author has now sent us a more comprehensive response, admitting that the randomisation 

process was not as described, the 95% CIs were all wrong (he supplied a recalculation), and the 

trial report had omitted some details of the protocol necessary for understanding it properly 

(now supplied). Our reviewer suspects that, given his free admission of all this, the author is 

probably incompetent rather than fraudulent, but that the extent of the incompetence could not 

give us confidence in any of the data. What now? 

Advice 

The Forum agreed with the editor’s opinion that the author is probably incompetent rather than 

fraudulent and should be given the opportunity to redeem himself. It was suggested that 

perhaps the paper should be submitted for review again. The Forum noted that this was 

probably a good internal learning exercise in that the statistical errors should have been picked 

up when the statistical review of the data was performed by the journal. A suggestion was 

made for the journal to set up a “sin bin”. Some journals operate a “sin bin” or “publication 

review committee” where once a year papers which readers or others have expressed serious 

doubts about post-publication are reviewed to determine whether or not it was “a mistake” to 

publish the paper. 



Page 15 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 15 

However, some members of the Forum argued for stronger action and suggested contacting the 

author’s institution. But most agreed that the paper should be retracted as the research may be 

unethical. 

Follow-up 

August 2008 
We have managed to find details of whom to contact regarding informing the author's 

institution, and the deputy editor has written to him. We await a reply with anticipation. 

 

May 2009 

The institute has responded to say that an investigation is under way and will take another 

couple of months to conclude. 

 

 

08-19 Simultaneous publication (LKS) 

About a month after our journal (Journal A) published a paper (Paper X), the journal received 

emails from readers that Paper X was very similar to a paper (Paper Y) that had just been 

published by another journal (Journal B). Some of these emails were sent to both journal 

offices. Paper X was submitted to Journal A a few days before Paper Y was submitted to 

Journal B and Paper X was published in Journal A about 3 weeks before Paper Y. The two 

paper superficially do not look similar and Paper X contains results that are not in Paper Y. 

However, the two papers also contain highly similar results and make similar key conclusions. 

Truth be told, all of the additional results presented in Paper X were added during revisions. 

The authors of Paper X knew that Paper Y had been accepted by Journal B by the time they 

submitted the first revision of Paper X to Journal A 

The authors of these two papers overlap significantly and the two co-corresponding authors are 

the same. We contacted the authors. The authors pointed out the obvious differences between 

the two papers and a few minor differences that most readers would not detect, and insisted 

that the results reported in these two papers were obtained separately rather than the same 

results reported in two papers. In addition to those readers who sent emails to us, the reviewers 

of Paper X and a few editorial board members of Journal A who read these two papers all 

agreed that the two papers were highly similar. 

We contacted the office of Journal B and the Editor, and received a message from the 

managing editor of Journal B that the Editor of Journal B had asked for and received an 

explanation from the authors and was satisfied with the explanation. 

I would like the Forum’s advice on how to handle this case, in particular as it seems that 

Journal B will not take any further action. 

(1) Given that the paper was submitted to Journal A earlier and published in Journal A earlier 

than in Journal B, albeit only a few days, would retraction by Journal A be appropriate? 

(2) If the authors indeed did something wrong, would a simple Concerns on Duplicate 

Publication be sufficient? Would banning the authors from publishing in Journal A for a few 

years be appropriate? 



Page 16 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 16 

(3) Are there other options? 

Advice 

The Forum agreed, regardless of what the other journal does, the editor should publish a notice 

of concern. If it becomes clear that the data are the same, then the editor should consider 

publishing a notice of duplication. It is COPE’s policy not to encourage banning authors or to 

apply any other sanctions, partly because of the risk of litigation. 

The Forum was interested in whether or not journal B was a member of COPE, as if this were 

the case, the chair of COPE would be prepared to write to the editor. 

Follow-up 

August 2008 
The case is being investigated by the author’s institution. 

 

May 2009 

As mentioned in the last update to this case, this case was being investigated by the authors’ 

institution. A response was received from a Pro-Vice-Chancellor and Vice-President of the 

university. According to this letter, the investigation group consisted of one external expert 

(who coincidentally is a member of Journal A’s editorial board) and two university professors. 

The Group’s report was discussed among the Vice-Chancellor and some senior leaders of the 

university, including the Pro-Vice-Chancellor and Vice-President who sent a response to the 

editor, and has been accepted by the university. Because this response was sent as a hardcopy 

instead of an electronic file, a summary of the key findings and conclusions of this 

investigation are shown below by directly copying appropriate statements from the response. 

 

“The Group was informed by (the authors) that the two studies—were conducted in two 

consecutive time periods with completely different patients, and the number of cell lines used 

were not the same.” “The Group saw some raw data supplied by (the authors)”. “Based on the 

findings reported by the Group, the Vice-Chancellor and I are satisfied with the explanation 

that the data reported in the two papers came from two sets of experiments, and there is no 

evidence that the data were altered for the purpose of publication in two different papers”. 

“(The) Group pointed out that there appeared to have been significant double publication of a 

large portion of the (Journal B) paper’s data in the (Journal A) paper”. “Yet, the Investigation 

Group noted the defence of the co-corresponding authors—that the two studies had been 

conducted with two different patient groups in two different time periods, with the second 

study having some modifications of protocol and methodology”. “The Group’s report stopped 

short of saying that duplicate publication of the same data had indeed happened, although the 

Group made it clear that reporting similar data in different publications without proper 

referencing was not good practice, which the university entirely agrees.” “Our Vice-Chancellor 

intends to issue a letter of reprimand to the lead/co-corresponding author” “Another letter will 

be sent by the Vice-Chancellor to the other co-corresponding author reminding him of his 

proper responsibilities as a senior author and a department head in ensuring that commonly 

accepted codes of practice in the academic and research community, not to mention the 

university’s relevant policy, should be followed by researchers under his guidance.” “The 

university has accepted the Group’s report, and has advised the authors of the (Journal A) 

paper of the University’s decision accordingly.” 



Page 17 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 17 

 

Journal A is satisfied with this investigation conducted by the authors’ institution, and the 

communication regarding proper author/researcher conduct in publications from the authors’ 

institution to these authors. 

 

 

08-23 A(uthor) vs C(omplainant) authorship dispute (WR/RH) 

Background 

A was a researcher in C’s lab for 1 year, during which time they published a joint research 

paper in a third party journal (journal S). After leaving C’s institute (henceforth called institute 

X), A published in the journal (journal T as a sole author). The affiliation provided by A on the 

paper was institute X. All of the data reported in this paper were obtained while A was still 

employed at institute X, of which C is a senior faculty member and in whose laboratory A was 

a research associate. 

C contacted journal T with several allegations regarding A’s paper in journal T. These were: 

(1) A submitted the paper after having left institute X 

(2) A never discussed with C his intention to publish these data from C’s laboratory 

(3) Material published in journal T is “fully based” on data they had previously published 

together 

(4) A did not have approval to use material published in journal T 

(5) Questions two of A’s methods/techniques and the data that resulted 

(6) A never acknowledged a funding body  

An editor on journal T reviewed these allegations and believes that A’s paper was a follow-up 

paper, and that it appears to take further the research A and C had previously published in 

journal S. The paper had undergone peer review on journal T by one specialist referee, who 

provided a full and penetrating report. 

A admits to claims: 

(1) The work was conducted at institute X 

(6) A admits to a mistake here 

A disputes points: 

(2) A claims to have raised publication multiple times with C, C’s role in generating the 

“results were almost non-existent” but indicates that C claimed the data were C’s for C to 

decide  

(3) The paper is a follow-up to their previously published work 

(4) A personally analysed the material with the material produced by a technician 

(5) A claims that the materials are different images of different samples 

Journal T submitted relevant correspondence to the dean at institute X and asked them to 

investigate. Institute X’s dean responded 4 working days later endorsing C’s position on the 

basis that A had duplicated material, had misrepresented its novelty and did so both without 

permission or agreement from C. 



Page 18 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 18 

The investigation by institute X failed to communicate with A or ask for A’s response to the 

matter. When the findings were presented to A by journal T, A strongly refuted its key points. 

Journal T’s position has been to ask institute X to investigate fully the above allegations 

(including communicating with A) and to make an official statement linked to the case. 

However, we seek COPE’s recommendation whether this should be our position or whether 

they would advise a different approach. 

Advice 

The Forum acknowledged that the institute failed to handle this case correctly and that their 

investigation is of little value. However, there is little that the editor can do about the 

institutional failing other than reporting it to someone more senior than the Dean of the 

institute. The Forum believed that there was a case for asking institute X to carry out an 

unbiased independent investigation. In the absence of an independent review, the editor could 

publish a “notice of dispute”, informing readers of the situation and explaining that it is not for 

the editor to decide the rights and wrongs of the case. All agreed that the editor had handled the 

case very well and agreed with his course of action. 

 

Follow-up 

The editor requested an independent investigation from the institute. It is the editor’s belief that 

once he asked for an independent investigation, one that is truly independent and would have 

taken some effort on their part, that the institute decided it was not worth the trouble. The 

editor suspects that he will not hear from them again. 

 

 

08-28 Advice regarding a weird type of content and its authorship (PST) 

Background 

Our company publishes clinical pathways. 

They were initially authored by local experts, but have since been retrofitted with evidence, if 

possible. This was done by expert “evidologists”, not clinical experts; they were acknowledged 

solely by their company name (it was “out-sourced”). If the evidence did not fit, the pathway 

was discarded. 

 

We undertake to review all of the pathways annually. However, the annual review process is 

often the first time a clinical expert is reviewing the pathway. As a result, their “suggested 

revisions” are extensive. We would like to make such people authors (if they agree), partly so      

we can collect and display their competing interests and partly so that they can get “credit” for 

their work. This means that each year there could be new authors (reviewers with useful 

comments). 

 

My questions are: 

• Should we make all reviewers authors, even if their report is pants? 

• I suspect not, but can you think of a useful threshold as to when a reviewer has done 

enough to be an author? 

• Year on year, we would have to check the “original” reviewers (ie, the first years') are still 

happy with the revised pathway, right? 



Page 19 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 19 

• But what if there are authorship disputes? We would have to mediate them, right? 

 

Does this approach to authorship make any sense at all? 

 

Advice 

The Forum advised against getting too bogged down with the terms “author” and “authorship”. 

These terms can be redundant in some forms of publication. Terms such as reviewer or 

contributor can be used and are just as valid. The Forum emphasised the importance of 

transparency about who writes what and when. Hence the Forum advised identifying an 

updated version of the pathways, with a list of those who contributed to it. This could be linked 

to previous versions, with a similar list of contributors, whether or not they are the same. 

Another suggestion was to ask the reviewers and the people who use the pathways what they 

want – do they want to be acknowledged? Do they want to see who has contributed what to 

each pathway? 

 

Follow-up 

We are grateful to the participants of the recent COPE Forum for helping us to understand how 

“authorship” can be dealt with in a non-traditional editorial model. Our thoughts continue to 

evolve on how we will handle this, but we are likely to list “authors” as a group, assuming that 

they have all participated under the aegis of one body or leader. Others who participate will be 

listed, and we will operate no minimum threshold for their involvement, although we will 

probably reserve the right to reject the offerings of those who have been pants. All “authors” 

will be called “contributors”, if we need a name for them at all, so as to avoid any conflict with 

the definition of authorship provided by the International Committee of Medical Journal 

Editors (ICMJE). Taking such an approach will ensure that we are not only collecting the 

names of those who provide valuable contributions, but also ensure that we can make public 

any and all potential conflicts of interest so that the reader is fully aware of potential biases. 

 

08-32 Unethical withdrawal of a paper (JL) 

Background 

The terms author A and author B will be used to refer to the corresponding and non-

corresponding authors, respectively, of the paper in question. The term Editor will be used for 

Editor A of our journal and Editor B of the other journal involved. The term Editorial Assistant 

will be used to refer to the person who is in charge of correspondence for our journal. 

Author A presented a paper to a conference and submitted the paper to the conference 

proceedings. After the conference and before the papers were selected for consideration for the 

conference special issue, Author A submitted a paper to Editor A for review. The only 

comment Author A made regarding the status of the paper is ‘Finally, this paper is our original 

work and has not been submitted to any other journal for reviews.’ No mention was made that 

the paper was in a conference proceedings or is under consideration for possible inclusion in 

other journals. 

Editor A decided to handle the review process himself and assigned reviewers to review the 

submission. Later, Author A sent a letter to the Editorial Assistant indicating that he/she was 

requesting that the submission be withdrawn from review. Author A’s note is shown below: 



Page 20 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 20 

“I have a problem with this paper. I presented an earlier version of it at the xxxx conference in 

xxxx this xxxx. Each year the Editor B’s Journal xxxx runs a special edition based on xxx and 

our paper has been short listed from the papers presented at this year’s conference. So 

unfortunately I am going to have to withdraw it from your journal. However, this is part of an 

ongoing research project and hopefully we will have some more interesting results to submit to 

your journal within the next few months. Thank you for the time spent on this paper and 

apologies for any inconvenience caused.” 

Editor A called Editor B and inquired about Author A’s paper. Editor B indicated that he was 

unaware that the paper was under review when he solicited it. Editor B stated that it was not his 

intent to solicit papers under review. Editor B indicated that he believed that Author A 

accepted his offer for special issue consideration after Author A sent a withdrawal letter to 

Editor A. Editor B agreed that Author A’s paper was under review at the time that the letter 

from Editor B was sent. 

Editor A delayed taking action as he was to meet with the publisher in the near future and 

wanted to verify with them that his intended action—a ban for double submission—was 

suitable. On returning from meeting with the publishers, Editor A discovered that the paper had 

never been withdrawn from consideration and the review process was now complete (entire 

review process 28 days). The reviewer comments warranted rejection. Editor A sent a rejection 

letter to Authors A and B advising them that the paper was rejected, it was double submitted 

and comments were being forwarded as the paper was never actually withdrawn and that a 

submission ban was being placed on them for the journal for 5 years. 

Author A and Author B attempted to correspond with Editor A. However, Editor A never 

received notification of these attempts as the Editorial Assistant did not bother to read Author 

A’s or B’s or any other emails for a long period of time. (The Editorial Assistant was replaced 

for performance reasons shortly afterwards.) Editor A received a telephone call from Author A, 

since Author A did not receive a reply. Editor A responded by email to Author A’s voice 

message advising that the decision taken was not open to discussion. 

Author A contacted the publisher stating that if a retraction of the statement of double 

submission and journal ban is not made, he may take legal action. 

Editor A’s position is that double submission occurred because Authors A and B demonstrated 

their intent to have their paper considered by both journals simultaneously by withdrawing 

their paper as soon as Editor B expressed an interest in it. If either Author A or Author B asked 

Editor A’s opinion on what to do, Editor A would have stated you are banned from the journal 

for double submission unless you allow the review process to complete. This opinion is not 

only held by Editor A, but is typical in the field. Editor A has many letters from authors who 

participated in a recent conference asking if their papers have been selected for a special issue, 

so they know whether they need to wait for a decision or should go ahead and submit their 

paper to an alternative outlet. 

Editor A is willing to retract the use of the term double submission as he can see that the 

authors can reasonably argue that if the paper submitted to Editor B was given to Editor B after 



Page 21 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 21 

the rejection note was sent by Editor A one can make an interpretation that the paper was not 

physically under consideration at two places at once. 

However, Editor A is not willing to retract the 5 year ban because Author A and Author B have 

abused the review process. They have wasted the time of two reviewers. Editor A typically 

waits for a year prior to asking reviewers who are not on the editorial board to consider another 

paper. 

If a 5 year ban is retracted, Editor A fears that Authors A and B will continue to abuse the 

review process at his journal and that other authors will do the same. As the number of 

submissions has increased by almost 300% over the past 3 years, Editor A believes that 

anonymous reviewers warrant as much respect and consideration that can be offered. 

In summary, Editor A feels that the intent to have a paper considered at two places 

simultaneously is unethical and is accurately described by the term double submission. Editor 

A is willing to retract the term double submission. Editor A will retract a 5 year submission 

ban, under extreme protest, if told that Author A and Author B have acted in an ethical manner. 

Advice 

The advice from the Forum was that ideally both editors should stand together and reject the 

paper but the Forum was told that editor B is unwilling to do this. The Forum noted that 

although the authors are responsible for wasting the time and editorial resources of the journal, 

authors are entitled to withdraw their papers. The proper course of action would have been for 

the authors to have rejected the offer from Journal B saying that their paper was under 

consideration elsewhere. However, the authors did request that their paper be withdrawn from 

Journal A but there seems to be some confusion regarding the withdrawal process (the editor 

informed the Forum that an administrator in Journal A’s office had been inefficient). 

The Forum questioned whether or not the authors then believed the paper had been withdrawn 

and so they were free to submit it elsewhere. As it is unclear if or when the paper was actually 

withdrawn, the Forum agreed that a 5 year ban was too harsh. Also, COPE reiterated its views 

on sanctions. COPE believes that sanctions should be imposed only if misconduct has been 

proved after a proper formal process has taken place, involving an independent panel where the 

author is allowed to present his case. Otherwise sanctions can be seen to be unfair and could 

provoke litigation. 

All agreed that the best sanction is to decline publication of the paper. If the editor feels he 

would like to take it further, then he could contact the author’s institution and request an 

investigation. 

Follow-up 

I informed the authors involved in the incident that this issue was taken to the COPE Forum 

and that the suggestion was that the recommended manner for dealing with situations in which 

there is a question of  academic dishonesty was that the paper be rejected and that information 

regarding the incident be forwarded to the host university(s) so they can conduct an 

investigation and act as they see fit. I then indicated that we have adopted this recommended 

procedure to address future cases and as this case entered prior to the onset of this policy, the 



Page 22 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 22 

original submission ban is lifted and we will not be submitting the information to the 

universities. 

 

 

09-03 Multiple publication of research (PP) 

Background 

We submit to COPE a case regarding the suspected multiple publication of research on four 

separate occasions in four different journals.  

 

Close inspection of the articles in question revealed that the author had directly copied and 

reused extensive sections of text, including tables in all four articles. After this matter was 

bought to the attention of the Editor of Journal A, the chronology detailed below was pieced 

together. It demonstrates that there is significant overlap in the dates the articles were 

submitted and copyright forms signed. This, coupled with the extent of the similarities between 

the articles, lead us to believe that the author would have been aware they were submitting near 

identical articles to multiple journals over a short space of time.  

 

Upon this realisation the authors were contacted according to the COPE guidelines and the lead 

author cooperated with us in putting together the information below. Because of the 

complexity of the case, the number of journals and the time frames involved, we would be 

grateful if COPE could advise us on the correct course of action.  

 

• In January 2002, three UK authors submitted a paper to Journal A based on the lead 

author’s PhD thesis. This paper was accepted by Journal A in October 2003 and a copyright 

assignment form was signed in November 2003. This article appeared in Journal A in 

January 2005.  

 

• In July 2002, the lead author presented a conference paper based on the same PhD research 

and submitted it to Journal B. This too was accepted and a copyright agreement was signed 

in June 2003. This article went on to appear in Journal B in January 2004. This paper 

acknowledges the conference it was given at.  

 

• In June 2003, the lead author gave another conference paper based on their PhD research 

which was subsequently published in Journal C in December 2003. The copyright 

assignment form for this article was signed in September 2003.  

 

• In January 2006, another paper was published in Journal D, again based on the same PhD 

research. We do not know when this was submitted or when the copyright form was signed. 

 

Advice 

The advice from COPE was to consult the flowchart for “redundant publication in a published 

paper”. The flowchart advises that you check the degree of overlap. If it is substantial, contact 

the authors. If an unsatisfactory response is received, the editor should consider publishing a 

notice of redundant publication or retraction. Sometimes the author makes a genuine mistake 

or the instructions to authors are not clear enough (does your journal say that submitted work 

should be original and not submitted elsewhere) or the author is very junior. In such cases 

writing to the author explaining the situation and outlining the expected behaviour is sufficient. 



Page 23 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 23 

However, if the editor is satisfied that this is not a simple error and an unsatisfactory response 

has been received, he should consider contacting the author’s institution and asking them to 

investigate. The Forum would also advise contacting the other journals. 

 

Follow-up 

We have agreed with the publisher that the paper will be retracted.  

 

 

09-04 Possible serial misconduct in relation to coauthors and other activities (GT) 

Background 

I am the editor of an international clinical journal and am facing a very unusual problem  

that does not fit readily into COPE flowcharts. 

  

Through a reviewer, I was informed that an author had submitted a paper without the approval 

of at least one of the other authors. This appeared to be confirmed by two other authors. In 

response to my bringing this possibility to the first author’s attention, he asserted that all 

coauthors had given informed consent to publish the work as it is. I have requested that he 

provides written corroboration of this. If this is not forthcoming I will send the paper to the 

other authors and seek permission to identify their views to him. 

 

Another reviewer raised concerns about the ethics of a component of the submitted 

investigation. The author has responded that the work was investigated by the university to 

which at that time he was affiliated and received ethics approval. I have requested written 

confirmation of this. The author is no longer at the institution at which the work is reputed to 

have been conducted: he quotes as his current affiliation an institution that does not exist and 

gives only an email contact.  

 

Additional criticisms of the work from a scientific perspective made it clear it was not 

acceptable for publication and I have informed the author of this. The author has two other 

manuscripts in submission and I have requested documented confirmation that the listed 

coauthors of these approve of their content. Furthermore, my attention has been drawn to items 

in four other journals raising issues about coauthors’ approval of other papers from the same 

first author and additional concerns about misappropriation of material from the publications of 

others.  

 

In his response to my request for clarification of the issues raised with regard to the paper I 

rejected, the author stated his intention to “formally let open further legal steps against you”. 

Nevertheless, it seems clear that I have a responsibility to continue investigating the foregoing 

issues. 

 

The journal has no established regular mechanism for this circumstance. A way of proceeding 

could be, after as much possible information has been assembled, to draw together a small 

panel, including appropriate experts and representatives from the sponsoring international 

society whose task would be to review the information (in anonymised form) and advise on 

any further action, both from the point of view of my journal and the wider issues. In the 

absence of an identified current employer, it may be that the institution at which the work was 



Page 24 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 24 

performed is the most appropriate to charge with responsibility for any further investigation 

and action.    

 

Is the presumption correct that, in the event of the author translating his statement about legal 

steps into action, the editorial team and others involved on behalf of the journal would be 

indemnified by the publisher?    

 

Advice 

The Forum noted that this is a case that perhaps can never be satisfactorily resolved. It is very 

difficult for editors to intervene in authorship disputes. The advice was for the editor to contact 

the author’s institution and ask them to investigate the authorship dispute. As the editor 

suspects unethical research, that is another reason to approach the institution, report the matter 

and request an investigation. The Forum noted that this is as much as the editor can do with 

regard to the submitted papers. On the wider issue, the editor could publish an expression of 

concern for the papers already published and alert the other journals where the previous papers 

have been published. In the UK, a physician could be reported to the GMC for his conduct – 

there may be a similar body in other countries to whom the author’s behaviour could be 

reported. 

 

Follow-up 

May 2009 

In brief, I took advice, based on an anonymised set of information, from the three chairmen of 

the relevant committees of the European Society of which the journal is the official  journal. 

Their view was clear that the various concerns amounted to a serious departure from 

appropriate standards.. They concurred with the recommendation that responsibility for action 

should include the employing institution. This was communicated to the main and co-authors. 

However, at this stage, communication was received from a lawyer on behalf of the main 

author and the matter has been taken up by the publisher’s lawyers. 

 

 

09-06 Duplicate publication? (ECP) 

Background 

We are fortunate to have very knowledgeable reviewers who are immersed in their specialty 

and in the literature. A reviewer informed us that s(he) was working on a review of a 

manuscript and thought that there had to be more qualitative studies on this subject. S(he) 

began to look and found three articles not cited by the author and then a fourth.  

 

The fourth study was published in another journal but was written from the exact angle, 

reporting the same data and in the same way as the article submitted to us. While some of the 

wording had been changed and the introductory material moved around a bit, it was essentially 

the same study. The quotes describing each category had also been changed, but little else. 

Surprisingly, one of the major differences is that the published article contained a much richer 

explanation of the methods, a sample description and study limitations than the version 

submitted to us. We do not understand what the author was thinking, submitting essentially the 

same paper, albeit one of lesser quality. 

 

I ask that COPE  provide me with recommendations as to the follow-up course with the author.   



Page 25 of 25 COPE Forum Agenda and Materials 2 June 2009 

 25 

 

Advice 

The Forum was unclear about whether the same authors were involved—was this a case of 

plagiarism or duplicate publication? The Forum also noted that any action depends on the 

journal guidelines. Does the journal document in its guidelines how much overlap is allowed? 

If the authors are the same, the advice was to follow the steps in the COPE flowchart 

“Suspected redundant publication in a submitted manuscript”. The flowchart advises that you 

check the degree of overlap. If it is substantial, contact the authors and request an explanation. 

If an unsatisfactory response is received, reject the paper and contact the authors explaining 

your position and the expected future behaviour. The editor might also like to consider 

contacting the author’s institution and informing them of the author’s misconduct. 

Sometimes the author makes a genuine mistake or the instructions to authors are not clear 

enough (does your journal say that submitted work should be original and not submitted 

elsewhere?) or the author is very junior. In such cases writing to the author explaining the 

situation and outlining the expected behaviour is sufficient. 

Follow-up 

May 2009 

We rejected the article and the author said he learned an important lesson. The editorial board 

met and it was unanimous that the situation should be reported to the author’s university 

academic integrity committee for review. 

  


