
This morning we heard that we had, what was described
as a ‘‘dialogue of the deaf.’’ We’ve had a dialogue of the
deaf every year for the past five years. But this afternoon
we are embarking on a new dialogue.

The issue of editorial accountability has not been
addressed at any major meeting. I don’t think the
European Association of Science editors, or the World
Association of Medical Editors, or the US Council of
Biology Editors have looked at this.

The reason for this is that, like everybody else, we are
much more interested in other people’s accountability
than we are in our own. Only one paper has ever been
written on editorial accountability (1994). Cases of
editorial misconduct are much more difficult to collect
than cases of author misconduct.

Cases of editorial misconduct
Cyril Burt is the classic case. He founded the British
Journal of Statistical Psychology and was its editor.

He published 63 of his own articles, and would often
alter the work of others without permission, sometimes
adding favourable references to his own work.

His coup de grâce came when he published a letter that
he had written himself under a pseudonym, along with a
response he also wrote himself under another
pseudonym, so that he could attack a colleague.

Hans Eysenck, a pupil of Cyril Burt, followed the
same pattern. He produced unbelievable and
unrepeatable work, suggesting that personality was the
main determinant of whether people developed cancer
or vascular disease.

Much of this work was published in two journals,
which he founded and edited: Behaviour Research and
Therapy and Personality and Individual Differences. This
raises the question of whether editors should publish
original research in their own journals?

Malcolm Pearce wrote two fraudulent papers in one
issue of the British Journal of Obstetrics and Gynaecology, of
which he was assistant editor. The editor, Geoffrey
Chamberlain, who co-authored one of these papers, was
the journal’s editor. The paper described a re-
implantation of an ectopic pregnancy, which resulted in a
successful birth.

Chamberlain was also the head of department in
which Pearce worked and was president of the Royal
College of Obstetricians and Gynaecologists.

The college set up an enquiry to look into the matter.
Malcolm Pearce was found guilty of serious professional
misconduct and several of his other papers were
retracted.

He wrote a randomised controlled trial on whether it

was better to induce labour or wait, which concluded
that it was better to wait. Is this research reliable? We
don’t know the answer.

Geoffrey Chamberlain, who had been a ‘‘guest
author,’’ had to resign from all his posts.

The report of the inquiry made many
recommendations on how journals should work. It
suggested that an important step in making specialist
journals more professional would be to keep minutes of
editorial meetings, ensure that editors are appointed by
competition after open advertisement, and disallow
editors other major commitments.

George Lundberg was accused of editorial misconduct
and fired for speeding up publication of a study, showing
that many students did not regard oral sex as sex. He
thought the study was relevant to the impeachment
proceedings of President Clinton over the Monica
Lewinsky case, which were going on at the time.Was this
misconduct? Many will disagree.

Another case is that of Nicole Suciu-Foca, editor 
of Human Immunology. She invited Antonio Arnaiz-
Villena, head of the immunology department at a large
public hospital in Madrid, and professor of immunology
and cell biology at Madrid’s Complutense University, to
guest edit a theme issue on anthropology and genetic
markers.

He was given almost no guidance on what was
expected of him. His keynote paper concluded that Jews
and Palestinians are genetically very close and that their
‘‘rivalry is based on cultural and religious, but not
genetic, differences.’’
This was published just after September 11, and these
and other political phrases caused uproar. Arnaiz-Villena
was fired from the editorial board, the article was
retracted, and subscribers were urged to physically
remove the offending pages from their copies of the
journal.

But did these problems arise from lapses in translation
and editing, rather than political intent? And was the
guest editor scape goated? The editor did not face any
judgement, but should she have done?

There are three more cases, which Doug Altman, Iain
Chalmers and Andrew Herxheimer will describe.

At COPE we only hear one side of the story and it
isn’t possible to check all the facts.There is undoubtedly
another side to each of these stories, which is why it is
important to have due process if full investigation is to be
carried out.

But we have had some cases of editorial misconduct:

Case 1
An assistant editor discovered that the editor in chief had

The COPE Report 2003

18

Session 2: Editorial Accountability (Chair: Richard Smith)
Editorial misconduct: time to actCOPE moves on
Richard Smith
Editor of the BMJ

31858_NEW_pp02_31  13/02/2004  1:05 pm  Page 18



written to say he had accepted a paper after the assistant
editor had rejected it. The paper was a guideline on a
common medical condition and recommended a new
expensive drug as the best treatment. The reviews had
been mixed, but the scientific editors had decided to
reject the paper.

The editor in chief had spoken at great length to the
principal authors and asked for a third review. This was
unfavourable, but he still went ahead and accepted it.

The association, which owned the journal, then
stipulated that any editorial material published in the
journal must have an elected official as an author, which
clearly flouts all rules of authorship.

The chief executive of the association then announced
that the journal could not publish any letters critical of
the association.The editor in chief said he would protest
against this, but the journal did not publish any more
critical letters.

The assistant editor, who was fired, thinks that the
editor and the CEO made a Faustian bargain.

Case 2
A journal published an editorial that had already been
published elsewhere, without disclosing the fact, despite
the editors discovering the previous publication during
the peer review process. Furthermore, the editors had not
sought copyright permission.

When it was later pointed out that the two articles
were the same, the editors agreed that they had been at
fault and published a notice of duplicate publication.

Case 3
An editor was accused of publication bias because he had
invited the same trainee in radiology to write 14
commentaries over a period of five years. The most
recent commentary covered the same ground as previous
ones and cited mostly the publications of the trainee and
the accused editor.

The editor was accused of failing to allow other
authors and viewpoints to be given a voice, but the
journal’s ombudsman dismissed the case.

WAME case
An editor rejected a series of essays that he had already
agreed to publish.The case was described on the WAME
website and attracted considerable feedback, mostly of the
view that the editor’s behaviour was unacceptable. The
editor concerned owned up: it was me.

How common is editorial misconduct?
We have no idea. We have crude data on authorial
misconduct, but we are really at a very primitive stage
where editors are concerned. We have only stories, and
most of these are incomplete.

Why does it happen? Why wouldn’t it? Another
problem is we don’t really know what misconduct is in
an editorial context. We have vague ideas, but we don’t
really have a clear idea.We need to debate and define it.

And editors are peculiarly unaccountable—perhaps
some of the most unaccountable people in the world,
because of their traditions of editorial freedom.And there
are no bodies that attempt to regulate medical and
scientific editors. There is the Press Complaints
Commission code, which the BMJ has to obey.

How should we respond?
Owners can improve their systems of accountability.After
George Lundberg was fired, JAMA reviewed its systems,
and the BMA has become much more interested in
editorial accountability.

Bodies of editors like COPE and WAME should begin
to introduce self regulation. I have set about coming up
with a code. It includes:

� Accuracy and correcting the record
� Ethics committee approval
� Protecting confidentiality
� Pursuing misconduct
� Relationship to publishers/owners
� Economics of journals
� Conflicts of interest
� Ways to complain
But there are probably other topics it ought to cover,

and some that are in there might not warrant inclusion.
It’s a very primitive document.

It has been sent to all the members of COPE. If we are
going to live by this code, it is our intention that all the
editors will sign up and agree to abide by the code.

Complaints can be made to COPE about the
behaviour of editors.The chair of COPE Council would
attempt conciliation, and if that were not possible, the
Council would consider the case in writing, with full
disclosure to the complainants and the defending editor.

If the Council found against the editor, he or she
would be required to publish the full judgement, and in
very serious cases, COPE could notify the publishers.

Key points:
� Editorial misconduct undoubtedly occurs
� We are beginning to collect cases that illustrate the

various forms of misconduct
� We have no idea how common it is
� We can only speculate on why it happens
� No group of editors has tried to develop self

regulation
� COPE is at the very start of the road

Editorial misconduct: a time to act

19

31858_NEW_pp02_31  13/02/2004  1:05 pm  Page 19


